Vakantiebeurs: meer consumenten, minder vakbezoekers

De Vakantiebeurs 2018 heeft meer consumenten getrokken, terwijl het aantal vakbezoekers volgens verwachting is gedaald. Alles bij elkaar telde de Vakantiebeurs dit jaar in totaal 105.369 bezoekers. Dat is minder dan vorig jaar, toen er 108.779 bezoekers waren.

Beursmanager Bart Meijer toonde zich zondagavond na afloop van de beurs echter dik tevreden. De editie van dit jaar telde bijna 600 meer consumenten dan vorig jaar. De bezoekers op de vakdagen waren dit jaar extra gescreend om zogeheten shoppers eruit te filteren. Daardoor waren er op de dinsdag ruim 1.000 bezoekers minder, terwijl er op de woensdag meer dan 2.500 shoppers waren uitgefilterd. ‘Doordat we op de dinsdag en woensdag hebben gescreend op shoppers waren er per saldo minder vakbezoekers of mensen die voorheen onder die noemer binnenkwamen. Vorig jaar hadden we sterk de indruk dat veel toegangstickets voor de vakdagen waren doorverkocht aan consumenten. Ik denk trouwens dat het aantal bezoekers van de beurs altijd zal blijven schommelen tussen de 100.000 en 115.000.’

Topdag
De zaterdag was volgens Meijer een absolute topdag, met 28.200 bezoekers. ‘Het is de laatste acht jaar niet zo druk geweest op één dag tijdens de beurs. Veel touroperators moesten op zaterdag extra brochures laten komen omdat die helemaal op waren.’
De drukte is volgens Meijer mede te danken aan de avondopening op de zaterdag. ‘De avondopening op zaterdag is een succes gebleken. De gangpaden waren langer vol en de hele beurs was langer druk dan anders. Op zaterdag hebben veel mensen vrij en dan gaan ze sneller ’s avonds naar een beurs in plaats van op vrijdag, wanneer ze al zoveel moeten. Het was zaterdagavond drukker dan op andere avonden waarop de beurs voorheen geopend was. Het was echt een topdag.’
Volgens Meijer, die in oktober 2016 aantrad en dit jaar zijn eerste volledige beurs draaide, waren de grote exposanten tevreden over de kwaliteit van de bezoekers. De bezoekers gaven aan dit jaar gemiddeld 3.500 euro aan vakanties te willen uitgeven. Vorig jaar was dat nog 3.470 euro. De bezoekers beoordeelden de beurs met gemiddeld een 7,5.

Lounge
Meijer spreekt van een ‘goede vibe’ op de eerste vakdag, met de terugkeer van de afsluitende borrel, de B2B-lounge en de opening van de beurs door minister Halbe Zijlstra (Buitenlandse Zaken), die door 500 bezoekers werd bijgewoond.
De B2B-lounge komt volgend jaar zeker terug en waarschijnlijk ook groter. Sponsor Sunny Cars heeft alweer belangstelling getoond. Als het aan Meijer ligt, is er volgend jaar ook weer een vakborrel, die dit jaar mogelijke werd gemaakt door Aviareps, Zoover, Vakantiebeurs en TravMagazine. De borrel, aansluitend op de belendmaking van de winnaars van de ZRA-verkiezing, trok ruim 1.000 bezoekers.