Corendon-topman Steven van der Heijden sluit niet uit dat Corendon over een paar jaar meer vluchten zal uitvoeren vanaf Maastricht Aachen Airport dan vanaf Schiphol. Dat stelde Van der Heijden dinsdag bij de doop van het Limburgse vliegtuig van Corendon Dutch Airlines. Het toestel gaat vliegen onder de naam Pride of Limburg.
De doop vond plaats ter gelegenheid van de uitbreiding op luchthaven Maastricht Aachen Airport. Corendon stationeert deze zomer twee vliegtuigen op deze luchthaven. In totaal worden dan 29 vluchten per week uitgevoerd vanaf Maastricht.
De doop vond plaats in aanwezigheid van gouverneur Theo Bovens en Twan Beurskens, de gedeputeerde Economie en Kennisinfrastructuur voor de Provincie Limburg. Namens Corendon waren oprichter Atilay Uslu en CEO Steven van der Heijden aanwezig.
Volgens Van der Heijden is Maastricht ‘een schot in de roos’. ‘We hebben inmiddels drie geweldige boekingsmaanden achter de rug en onze nieuwe basis in Maastricht blijkt een schot in de roos. Van de oorspronkelijke capaciteit van ruim 70.000 vakanties zijn er al 40.0000 geboekt. Het ging zo hard dat we een paar weken geleden hebben besloten om extra capaciteit toe te voegen in het hoogseizoen, waardoor er in de maanden juli en augustus nu twee vliegtuigen gestationeerd zullen zijn op deze luchthaven, samen goed voor 29 wekelijkse vluchten naar 17 bestemmingen. In totaal verwachten we nu zo’n 100.000 vakanties te boeken met vertrek vanuit Maastricht. Goed voor 200.000 enkele reis passagiers volgens de telling van de luchthaven.’
Van der Heijden stelde trots te zijn op de Pride of Limburg. ‘En we grijpen deze gelegenheid vooral aan om het provinciebestuur te bedanken voor de geweldige ondersteuning die ze hebben geleverd in het hele proces. Wij zijn in het westen en vooral rondom Schiphol niet bepaald verwend met positieve, laat staan constructieve belangstelling van publieke bestuurders en worden bijna wekelijks geconfronteerd met nieuwe episodes in de reality soap die luchtvaart heet. Vorige week nog maakt minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van polderluchthaven Lelystad tenminste een jaar wordt uitgesteld. Het Lelystad-dossier wordt inmiddels ontsierd door talloze problemen en ambtelijke blunders; van laagvliegen over half Nederland tot fouten in de Milieu Effect Rapportage en gebrek aan belangstelling bij de luchtvaartmaatschappijen waarvoor Lelystad is bedoeld. En dat allemaal voor een vliegveldje waar in het eerste jaar niet meer dan 2000 retourvluchten kunnen worden uitgevoerd. 4000 vliegbewegingen, niet meer dan 0,8 procent van het huidige aantal vluchten vanaf Schiphol. Minder dan 1 procent dus.’
Van der Heijden: ‘Als dat je dagelijkse portie luchtvaartnieuws is, dan is onze ervaring in Limburg een verademing. Een provinciebestuur dat zich hard maakt voor een sterke luchthaven en die ons op alle gebieden helpt en ondersteunt. En uiteraard het allerbelangrijkste: een bevolking die onze vakanties boekt en daarmee onze keuze voor Limburg rechtvaardigt. De Limburgers hebben Corendon in het hart gesloten en het omgekeerde geldt ook voor ons. Wij zijn vastbesloten om in de komende jaren verder te investeren in onze nieuwe basis in Maastricht en ik sluit zelfs niet uit dat we over een paar jaar meer vluchten vanaf dit vliegveld zullen uitvoeren dan vanaf Schiphol.’
Foto: bij de doop (vlnr) Steven van der Heijden en Atilay Uslu van Corendon, gedeputeerde Twan Beurskens en gouverneur Theo Bovens.