‘Onze passagiers zijn divers, dus wij ook’

Het lukt het Nederlandse bedrijfsleven maar niet om voldoende vrouwen aan de top te krijgen. En dat geldt ook in de reisbranche. Vijf jaar na invoering van het wettelijke streefcijfer van dertig procent vrouw in de top, komen we in Nederland niet verder dan negen procent. En dat gaat Transavia aan het hart. Daarom introduceerde de luchtvaartmaatschappij Leading Ladies. Wij spraken hierover met Karen Kuhlman en Britt Keunen van Transavia.

Wat is jullie doel met Leading Ladies?
Karen: ‘Het is een maatschappelijk thema. In Nederland zijn er te weinig vrouwen aan de top. We staan internationaal gezien, samen met Pakistan op de laatste plaats. Wij willen onze klanten laten zien dat je met een goede balans tussen werk en privé ook zakelijk door kunt groeien. Dit doen wij door voorlichting te geven en ambassadeurs aan het woord te laten.’
Britt: ‘En door het thema zichtbaar en bespreekbaar te maken. Door middel van video’s, presentaties en columns.’ Karen: ‘We hebben gekozen voor het programma Leading Ladies om drie redenen: krapte op de arbeidsmarkt, het is commercieel aantrekkelijk en het stimuleren van diversiteit op de werkvloer. Ten eerste krapte op de arbeidsmarkt, want vacatures worden tegenwoordig lastig ingevuld. De arbeidsmarkt lijkt overspannen. Daarnaast werken Nederlandse vrouwen gemiddeld het minst aantal arbeidsuren in Europa. Namelijk maar 29 uur per week. Dit komt natuurlijk de carrière en de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt niet ten goede.’

Dus jullie willen ook inspireren?
Britt: ‘We hopen dat we een inspiratie kunnen zijn voor vrouwen die carrière willen maken. Oók voor beroepen waar vrouwen niet vanzelfsprekend voor kiezen. Weinig vrouwen zijn bijvoorbeeld gezagvoerder. Terwijl er echt wel meisjes zijn die een technische opleiding doen. Maar te weinig daarvan zetten door.’
Karen: ‘Op verschillende vlakken zie je dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn. Dit geldt, als we naar Transavia kijken, met name voor de beroepen in de cockpit, technische dienst en ICT.

Ligt de nadruk alleen op de vrouw?
Britt: ‘We communiceren in de B2B-branche, waar veel vrouwen werkzaam zijn. Het is een herkenbaar thema. Veel vrouwen steunen elkaar in de reiswereld. En niet geheel onbelangrijk; vrouwen zijn vaak degene die de vakantie bepalen én boeken! Ten derde gaat het vooral om diversiteit in de breedste zin. Wij als bedrijf willen een spiegel zijn van de samenleving. Onze passagiers zijn divers, dus dan moeten wij dat ook zijn. Wij zijn er voor iedereen en dat moet ook zichtbaar zijn in onze organisatie.’

Hoeveel impact denken jullie te hebben?
Britt: ‘We zijn pas net begonnen en jullie gaan nog veel over dit programma horen. Transavia heeft het programma Leading Ladies omarmd, omdat we met elkaar in gesprek willen gaan over dit belangrijke thema.’ Karen: ‘We moeten blijven praten en transparant zijn. Elkaar steunen in plaats van afvangen, een voorbeeld kunnen zijn waaraan vrouwen zich kunnen spiegelen en aan kunnen optrekken.’

Spoiler
Naast de B2B-aanpak, zet Transavia ook landelijk in om meer aandacht te krijgen voor vrouwen aan de top. Want de airline is een samenwerking gestart met de nieuwe film Singel 39. Deze Nederlandse feelgoodmovie gaat over hartchirurg Monique (Lies Visschedijk) bij wie werk altijd op de eerste plaatst komt. Totdat haar nieuwe buurman (Waldemar Torenstra) haar doet inzien dat er meer in het leven is dan haar carrière. De film is volgend jaar mei te zien in de bioscoop.