Persoonsgegevens worden steeds waardevoller in een tijdperk waarin data het nieuwe goud is. Als antwoord op deze ontwikkeling is vorig jaar de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Deze Europese wet ziet erop toe dat organisaties die met persoonsgegevens werken, maatregelen treffen om deze te beschermen. Zo ook in de reisbranche. Denk bijvoorbeeld aan het niet te lang bewaren en opslaan van kopieën van paspoorten. Consumenten hechten steeds meer waarde aan het privacybeleid van bedrijven. Ondanks deze ontwikkeling is uit onderzoek van DPO Consultancy gebleken dat veel reisorganisaties zich (nog) niet aan de belangrijkste verplichtingen uit de AVG houden. Dat is een gemiste kans. Voor reisorganisaties biedt de AVG namelijk ook verschillende kansen om concurrentievoordeel te behalen. Daarom bespreken wij de komende weken, op basis van ons onderzoek, de voordelen van een goede implementatie van de AVG voor bedrijven, zeker ook in de reisbranche!
Dounia Skalli Data Protection Officer