Boeing-topman: ‘Van opstappen is geen sprake’

Nadat Boeing-topman Dennis Muilenburg maandag voor het eerst sinds de crisis met de 737 MAX de aandeelhouders van de vliegtuigbouwer had toegesproken, circuleerde via Twitter de vraag of iemand had bijgehouden hoe vaak hij het woord safety had genoemd.

Het tekent de sfeer waarin Muilenberg moet opereren. De CEO, die ook persoonlijk veel kritiek te verduren heeft gekregen na de crashes van Boeing 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië, hield maandag een presentatie op een aandeelhoudersvergadering in Chicago.
Muilenberg begon zijn speech met het vragen van een moment stilte voor de omgekomen slachtoffers. De crash met het toestel van Lion Air is inmiddels zes maanden geleden, die met Ethiopian Airlines krap twee maanden. ‘Wij bij Boeing leven mee met de nabestaanden.’

De topman benadrukte nogmaals dat veiligheid de hoogste prioriteit is voor zijn bedrijf. Later in zijn presentatie ontkende de CEO beschuldigingen dat Boeing veiligheidsproblemen had genegeerd om het nieuwe type vliegtuig zo snel mogelijk op de markt te brengen. ‘Dat is gewoon niet waar’, stelde hij. Muilenberg voegde daaraan toe niet van plan te zijn om terug te treden, schrijft het Duitse persbureau dpa.

Software
Bij de vliegtuigcrashes met Lion Air en Ethiopian Airways kwamen 346 mensen om het leven. Als mogelijke oorzaak wordt een fout in de besturingssoftware genoemd.
Boeing werkt inmiddels hard aan een update van deze zogeheten MCAS-software. Volgens Muilenberg zijn sinds de software-update inmiddels 146 testvluchten met bij elkaar 246 vlieguren gemaakt.
Zeker 90 procent van de 737-MAX klanten wereldwijd hebben de nieuwe software via een vluchtsimulator in actie gezien, stelde de CEO. De vraag wanneer de 737 MAX weer mag vliegen, is een zaak van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA en internationale luchtvaartorganisaties. De FAA stelt zich terughoudend op, meldt dpa. Het kan volgens de organisatie nog enkele maanden duren voor de 737 MAX weer de lucht in mag. ‘We vertrouwen erop dat als de MAX weer terug is in de lucht, het een van de veiligste toestellen ooit is.’
Voor Boeing en luchtvaartmaatschappijen is het aan de grond houden van de 737 MAX-vloot een forse financiële tegenvaller.

Storingen
Het slechte nieuws houdt niet op voor de vliegtuigfabrikant. De Wall Street Journal meldde zondag dat Boeing zijn klanten vorig jaar niet zou hebben gemeld dat een waarschuwingssysteem voor storingen in het MCAS-programma was gedeactiveerd, schrijft opnieuw dpa op basis van berichten in de gezaghebbende Amerikaanse krant.
Naar verluidt zouden inspecteurs van de FAA daarom al in december overwogen hebben om vluchten met de MAX te verbieden. Boeing zei alleen dat het bijbehorende waarschuwingssysteem, dat eerder een betaalde extra optie was, in de toekomst standaard zal zijn op alle B-737 MAX-machines. De FAA gaf geen commentaar.

Ook vanuit de luchtvaartautoriteit was er slecht nieuws voor Boeing. Nadat de New York Times vorige week had geschreven over vermeende fabricagefouten in de B-787 Dreamliner, kwam de FAA maandag met een nieuwe richtlijn voor deze long haul-toestellen. Met ingang van 3 juni gelden extra veiligheidscontroles. Volgens de New York Times heeft Boeing de afgelopen tien jaar herhaaldelijk waarschuwingen over veiligheidsrisico’s ontvangen, maar deze gedeeltelijk genegeerd. (Foto: Boeing).