Zoover – CEO Philipp Goos

‘Onze objectiviteit is ons veel waard’

HolidayCheck, het Duitse moederbedrijf van Zoover en Weeronline, heeft in de laatste maanden van 2017 een forse eindspurt gemaakt. In plaats van een verwacht verlies oplopend tot 5 miljoen verwacht HolidayCheck boekjaar 2017 af te sluiten met een bescheiden winst van minimaal een half miljoen euro. Ook Zoover doet het goed, zegt CEO Philipp Goos. ‘We zijn steeds beter in staat de vakantieganger te helpen een juiste keuze te maken.’

Het goede nieuws zat bij HolidayCheck in de staart van het oude jaar. Eerder al meldde het bedrijf over de eerste negen maanden van 2017 een sterk verbeterde omzet: 93,2 miljoen in plaats van de 84,6 miljoen over dezelfde periode in 2016. Daar kwam op de valreep een verbetering van het resultaat bovenop. Bij eerdere prognoses werd nog uitgegaan van een resultaat tussen een zwarte nul en 5 miljoen verlies.

Ook in Nederland hebben dochterondernemingen Zoover en Weeronline een goed tweede halfjaar achter de rug, zegt CEO Philipp Goos. ‘De laatste maanden hebben we een duidelijke omzetgroei gezien. Ik kan geen cijfers noemen, omdat HolidayCheck geconsolideerde cijfers meldt. Waar onze groei in de laatste maanden vandaan komt? We hebben een verbeterd product voor de mobiele telefoon, waardoor we meer conversie hadden. Tegelijk hebben we verbeteringen op onze desktopversie aangebracht. We zijn steeds beter in staat de vakantieganger te helpen bij zijn keuze.’

Hanteert Zoover nog steeds hetzelfde verdienmodel op basis van het affiliate-model, waarbij naast de accommodatie de naam van de touroperators verschijnt die de bewuste accommodatie aanbieden?
‘Het verdienmodel is in grote lijnen hetzelfde, met cost per action (cpa) en cost per click (cpc). We hebben dat wel heel transparant gemaakt. We hebben een systeem met meer flexibiliteit gebouwd. Het is een tool die we steeds verder doorontwikkelen. Vroeger hadden we het systeem van ‘one price fits all’. In ons nieuwe systeem kunnen touroperators een selectie van hotels maken waarbij ze hun naam als aanbieder willen zien. Volgend jaar willen we ons systeem zodanig hebben ontwikkeld dat touroperators zelf aan de knoppen kunnen zitten.’

Wat wordt 2018?
‘We zien nu al een solide begin van 2018. Er zit al een fors tempo in, waarbij vooral de conversie per mobiel het goed doet. We hebben onze website dan ook volledig responsive gemaakt, waarbij hij zich aanpast aan het gebruikte device, met behoud van alle functionaliteiten.’

Techniek wordt steeds belangrijker?
‘Techniek helpt ons de ervaring van de klant persoonlijker te maken. Zo passen we de homepage aan het zoekgedrag van de klant aan. Wanneer iemand bij ons naar campings zoekt, dan zorgen we ervoor dat hij bij een volgend bezoek een groter aanbod campings op zijn homepage heeft. Op die manier kunnen we de zoekervaring meer personaliseren.’

Wat zoekt de klant?
‘De klant zoekt vooral inspiratie en ondersteuning bij de juiste keuze voor een vakantie. De inspiratie bieden wij via blogs. Ik denk dat wij de grootste reisblog van Nederland zijn. We hadden daarmee 3 miljoen visits in 2017. Daarnaast ondersteunen wij natuurlijk nog steeds het grootste aantal gebruikers bij het maken van de juiste keuze voor hun vakantie.’

Wat willen jullie bereiken met die blogs?
‘Het is onderdeel van onze ambitie dat we consumenten niet alleen ondersteunen bij het eenvoudig vinden van een passende vakantie, maar ook inspiratie bieden en daardoor vroeger in de customer journey zitten. We willen steeds gebruiksvriendelijker worden en ons nog meer richten op de wensen van de consument. Dat betekent ook dat we keuzestress willen wegnemen. Daar staat Zoover voor. We helpen bij het maken van de juiste keuze en brengen de voorpret terug.’

Zoover is allang niet meer de enige website met klantenreviews. Waarin onderscheidt Zoover zich?
‘Ons voordeel is dat we de autoriteit met de meeste echte Nederlandse reviews zijn. Als een bezoeker van onze website een accommodatie beoordeelt als ‘gezellig’, dan is die ook echt gezellig. We zijn een Nederlands merk, gericht op de Nederlandse klant. We maken het bovendien niet mooier dan het is. Onze objectiviteit is ons veel waard. De informatie van andere spelers is veelal gekleurd.’

Zoover als lokale speler?
‘Als vakantieganger kun je overal zoeken. Booking.com heeft reviews, Tripadvisor, Google Maps. Maar wij zijn een lokale speler, begrijpen de Nederlanders beter en hebben veel betrouwbare beoordelingen van Nederlandse medereizigers. Omdat we er zijn voor de Nederlandse vakantieganger en het nauwe contact met hen willen onderhouden staan we ook voor het eerst sinds jaren weer op de Vakantiebeurs, met een groot Mediterraan terras van 550 vierkante meter.’

Wat zijn de ambities voor de toekomst?
‘We willen het zoeken naar de juiste accommodatie of bestemming nog persoonlijker maken. Voor onze partners willen we ons adword-achtige model verder uitrollen, zodat ook zij gerichter kunnen werken. We moeten de zoektocht van de vakantieganger nog eenvoudiger maken. Vooralsnog zijn we erg gericht op accommodaties, maar eind 2018 willen we ook antwoord kunnen geven op de vraag; welke bestemming past het beste bij me?’

Zoover als de vakantievraagbaak?
‘Ja, absoluut. Wanneer iemand bijvoorbeeld een bestemming zoekt voor glamping, kan hij dan beter naar Spanje of Griekenland gaan? Of misschien wel maar Frankrijk. Uiteindelijk willen we bereiken dat consumenten voor iedere vakantievraag eerst even op Zoover kijken.’