Transavia winnaar Internal Branding

Transavia was gisteravond winnaar van de Dutch Marketing Awards 2019, in de categorie Internal Branding Company of the Year. Deze Award is een prijs die wordt toegekend aan de organisatie die aantoonbaar effect heeft geboekt met internal branding, zowel intern als in de markt.

Juryvoorzitter Guy van Liemt loofde Transavia om het bereiken van vele mijlpalen in 2018. ‘Het is een bijzonder jaar geweest voor Transavia! Er is veel bereikt in het versterken van het merk, zowel intern als extern. Deze stappen hebben bijgedragen aan de positieve resultaten die Transavia het afgelopen jaar heeft geboekt; 2018 was financieel gezien het beste jaar ooit en Transavia heeft haar merkbekendheid, voorkeur en gebruik verder verstevigd.’

Strategische pijler
Het merk is sinds 2018 een belangrijke strategische pijler in de overall Transavia strategie. In dat jaar is de samenwerking tussen merk en de verschillende disciplines opgezocht zoals HR, Organisational Development & Commercie. Het merk wordt op deze manier verankerd in de verschillende projecten/programma’s. Voorbeelden zijn het Leiderschapsprogramma, het cultuurprogramma en andere programma’s waar vanuit de merkwaarden, de DNA-pijlers en het merkverhaal wordt gewerkt. Het bouwen aan het Transavia-merk gebeurt binnen de organisatie met elkaar. Dat betekent dat de strategie, communicatie, interne workshops & (content)creatie zoveel mogelijk in eigen huis ontwikkeld worden. De eigen medewerkers doorleven het Transavia merk als geen ander en kunnen het verhaal authentiek overbrengen binnen en buiten de organisatie. Dat is een van de grote sterktes waar Transavia trots op is.

De grootste onderscheidende waarde van Transavia zijn de mensen. Zij maken dagelijks het verschil door vriendelijk warm en openhartig te zijn. Deze interne kracht weet Transavia ook extern goed neer te zetten zoals in de YouTube series als Welkom aan Boord en People of Transavia.

Bijzonder moment
De prijs kwam op een bijzonder moment: ‘Een dag waarop 183 passagiers in Dubai strandden en we voor hen onze merkbelofte juist níet konden waarmaken’, zegt Mattijs ten Brink, CEO van Transavia. ‘Toch willen we dit moment vieren en stilstaan bij hoe het nog beter kan. Juist als lerende organisatie zullen we deze situatie uitgebreid evalueren en er ook nu nog alle stappen zetten om de afwikkeling voor de passagiers zo goed mogelijk te regelen’, aldus Ten Brink. ‘We zien deze Award als een erkenning voor de bevlogenheid waarmee onze collega’s zich dagelijks inzetten om ‘make low cost feel good’ waar te maken. Daar werkt iedereen iedere dag keihard voor. We zien deze prijs en als aanmoediging om met álle Transavianen op kantoor, in de cabine, cockpit en hangaar, verder te bouwen aan ons mooie merk Transavia. Er is nog genoeg te doen en te leren, maar we zijn goed op weg.’

beeld: Bart van der Putten