Transavia heeft een belangrijke stap gezet op het gebied van duurzaamheid. De airline heeft zijn eerste Boeing 737-800, de PH-HSK, voorzien van zogeheten Split Scimitar Winglets. Dit nieuwe type winglet zorgt voor aanzienlijk minder brandstofgebruik.
Ten opzichte van de Blended Winglets, waarmee de vloot van Transavia al is uitgerust, is het nieuwe type winglet volgens vliegtuigbouwer Boeing goed voor een extra brandstofbesparing van 1,5 procent. Dat komt door de verbeterde aerodynamische eigenschappen die de vleugels krijgen. Voor een Boeing 737-800 kan die besparing oplopen tot circa honderd ton brandstof per jaar. Bovendien wordt het vliegbereik met zo’n 200 kilometer vergroot.
De nieuwe winglets zijn geïnstalleerd bij GKN Fokker Techniek in Woensdrecht, waarmee Transavia al jaren samenwerkt voor regulier onderhoud, ad-hoc reparaties en aanpassingen aan de vloot.’
Transavia wil dit jaar 5 toestellen voorzien van de duurzamere winglets. De Nederlandse vloot van Transavia bestaat momenteel uit 35 Boeing 737-800’s en 7 Boeing 737-700’s. De airline kreeg op 25 januari het laatste type Boeing 737-800NG geleverd.