Transavia lanceert per 30 maart vluchten vanaf Brussel. Netwerk collega’s Niek de Rijk en Oliver Newton van Transavia leggen uit waarom. ‘Brussel is in het algemeen underserved qua low cost.’
Waarom gaat Transavia per 30 maart vanaf Brussel vliegen? Is dat een gat in de markt?
‘Transavia wil haar sterke regionale positie behouden en versterken, maar de groeimogelijkheden in Nederland zijn beperkt. We zien dat België in het algemeen underserved is qua low cost/leisure carriers. Wij zagen hier kansen voor ons. Strategisch gezien ligt België precies tussen onze succesvolle hubs in Nederland en Frankrijk. Voor ons is Brussel daarom een heel logische luchthaven.’De vraag naar (lowcost) vluchten vanuit Nederland en België zou het aanbod overstijgen. Is er weinig lowcost aanbod vanaf Brussel?
‘Brussel heeft inderdaad een laag aandeel low cost.’
‘Transavia wil haar sterke regionale positie behouden en versterken, maar de groeimogelijkheden in Nederland zijn beperkt. We zien dat België in het algemeen underserved is qua low cost/leisure carriers. Wij zagen hier kansen voor ons. Strategisch gezien ligt België precies tussen onze succesvolle hubs in Nederland en Frankrijk. Voor ons is Brussel daarom een heel logische luchthaven.’De vraag naar (lowcost) vluchten vanuit Nederland en België zou het aanbod overstijgen. Is er weinig lowcost aanbod vanaf Brussel?
‘Brussel heeft inderdaad een laag aandeel low cost.’
Is Brussel de enige buitenlandse luchthaven waar vandaan Transavia vluchten aanbiedt?
Ja. Daar komt bij dat we Brussel niet echt als een buitenlandse luchthaven zien. Brussel valt binnen de catchment area van onze thuismarkt Nederland.’De bestemmingen zijn Alicante, Ibiza, Verona, Corfu, Heraklion, Thessaloniki, Tel Aviv, Agadir en Faro.’Waarom is gekozen voor deze bestemmingen?
‘Dit zijn echte Transavia-bestemmingen waarvoor vanuit Brussel een goede markt is. In de Nederlandse markt zijn het heel populaire bestemmingen die we graag willen uitbreiden vanuit Brussel. Daarnaast vliegt Transavia Frankrijk van Brussel naar Montpellier, eigenlijk dus tien bestemmingen.’Wie is de doelgroep? Naast passagiers uit België ook het zuiden van Nederland? Of concurreert dat te veel met Eindhoven?‘We verwachten veel Belgische én Nederlandse passagiers aan boord. Op die manier kan Brussel een deel van de grote vraag vanuit Nederland overnemen.’
Ja. Daar komt bij dat we Brussel niet echt als een buitenlandse luchthaven zien. Brussel valt binnen de catchment area van onze thuismarkt Nederland.’De bestemmingen zijn Alicante, Ibiza, Verona, Corfu, Heraklion, Thessaloniki, Tel Aviv, Agadir en Faro.’Waarom is gekozen voor deze bestemmingen?
‘Dit zijn echte Transavia-bestemmingen waarvoor vanuit Brussel een goede markt is. In de Nederlandse markt zijn het heel populaire bestemmingen die we graag willen uitbreiden vanuit Brussel. Daarnaast vliegt Transavia Frankrijk van Brussel naar Montpellier, eigenlijk dus tien bestemmingen.’Wie is de doelgroep? Naast passagiers uit België ook het zuiden van Nederland? Of concurreert dat te veel met Eindhoven?‘We verwachten veel Belgische én Nederlandse passagiers aan boord. Op die manier kan Brussel een deel van de grote vraag vanuit Nederland overnemen.’
Hoe zijn de boekingen van start gegaan vanaf Brussel?
‘Het gaat heel goed, we zijn erg tevreden met hoe het nu gaat. Onze tickets zijn erg in trek bij onze Belgische buren en ook bij passagiers uit Nederland.’
Hoeveel passagiers verwacht Transavia op termijn vanaf Brussel te vervoeren?
‘We verwachten genoeg passagiers te kunnen vervoeren om hier een rendabele operatie te krijgen.’