Samenwerken in plaats van concurreren

Een jonge ondernemer of een young professional die kan aantonen dat een duurzame toekomst mogelijk is.’ Dat moet Kyriël van der Sloot zijn, dacht haar collega Jeroen van Vilsteren bij Riksja Travel. Dus meldde hij haar aan voor de Duurzame Jonge 100, en bemachtigde zij uiteindelijk een plek in de lijst van inspirerende jonge koplopers. Een mooi moment om met beiden bij te praten.

Jeroen, waarom had je ‘de drang’ om Kyriël op te geven?
‘Ik vind dat Kyriël op deze lijst thuishoort. Elke dag werkt ze met heel veel passie en gedrevenheid aan duurzaamheid. Ik ben heel blij dat we bij Riksja ruimte hebben gemaakt voor Kyriël om zich volledig te focussen op alle impactvolle initiatieven die we als bedrijf ontplooien.’
Kyriël, vind je jezelf goed passen in deze lijst?
‘Ik vind het een eer om op deze lijst te staan. Ik heb deze plek te danken aan alle kansen die ik bij Riksja Travel heb gekregen om me in te zetten voor duurzaam reizen. Riksja Travel gelooft dat reizen de wereld mooier kan maken, mits dat op een verantwoorde manier gebeurt. We zijn als bedrijf dan ook continu op zoek naar innovatieve projecten die de negatieve impact van reizen minimaliseren en de positieve impact maximaliseren. Aan mij de uitdaging om vanuit mijn rol als Sustainable Travel Expert, samen met Jeroen, invulling te geven aan deze projecten. Via de Duurzame Jonge 100 krijg ik de kans om mijn verhaal te vertellen en anderen te inspireren en ik word op mijn beurt ook weer geïnspireerd door de andere duurzame koplopers. Dat vind ik enorm waardevol.’Wat is voor jullie belangrijk als het gaat om duurzaam ondernemen?
Jeroen: ‘Als je de kennis hebt, moet je dat delen. Ik ben groot voorstander om samen te werken op het thema impact/duurzaamheid. Zo hebben wij een goede samenwerking met Wakibi, een kleine, jonge, Nederlandse microfinancieringsorganisatie. Dan wordt er weleens de vraag gesteld waarom we hen ook een presentatie laten geven aan andere reisbedrijven, en waarom we deze informatie niet voor onszelf houden. Nou, omdat je met z’n allen toch een betere wereld wilt? Het is voor ons geen unique selling point, waar we onze sales mee bedrijven. Maar juist een manier om mensen bewust te maken van microkrediet. Wij denken niet vanuit concurrentie. Wij denken vanuit samenwerking.’
Kyriël: ‘Dat is de enige manier hoe je er komt. Er is meer samenwerking nodig. Al moet ik wel zeggen dat de ANVR een goede rol daarin speelt. Samen met MVO Nederland. Ze hebben goede ambassadeurs om mensen bij elkaar te brengen. Zij betrekken ook partijen buiten de branche, waardoor je projecten vanuit meerdere kanten kunt bekijken en samen, met de nodige expertise, tot het beste resultaat kunt komen.’
Jullie hebben onder andere de stichting Soulventure en helpen ondernemers in derdewereldlanden. Waar ligt de grens tussen een reisorganisatie en een goed doel?
Kyriël: ‘We zijn een reisorganisatie en we organiseren reizen naar meer dan veertig bestemmingen wereldwijd. Individuele rondreizen met hart voor de wereld. Zo kiezen we bewust voor knusse slaapplekken en werken we samen met partners ter plekke die hun werknemers en het land een warm hart toedragen. Omdat we merkten dat onze reizigers betrokken zijn bij de landen waar ze naar toe op reis gaan, wilden we onze reizigers graag de mogelijkheid geven om meer met deze betrokkenheid te doen. Daarom geven we onze reizigers de optie om sociale impact projecten te steunen via onze Stichting Soulventure.’
Hoe zien jullie een duurzame organisatie?
Jeroen: ‘Een duurzame organisatie is in staat om duurzaamheid als integraal onderdeel van het bedrijf te zien van de gehele bedrijfsvoering. Als je een product ontwikkelt, dan kan iedereen meepraten over de duurzame richtlijnen. Wij hebben binnen ons werk de focus op duurzaamheid maar het hele bedrijf werkt dagelijks aan onze positieve impact.’
Jullie zijn onlangs naar Griekenland afgereisd om met de stichting Happy Caravan te werken met vluchtelingkinderen. Dit doen jullie in jullie eigen tijd, op eigen initiatief en op eigen kosten. Waar komt die intrinsieke motivatie vandaan?
Jeroen: ‘Wij vinden het ook bijzonder ja, dat we met een groepje van vijf collega’s dit project hebben bezocht. Stichting Happy Caravan heeft twee schooltjes opgezet in vluchtelingenkampen in Griekenland en wij werden tijdens ons bezoek aan dit project echt geraakt door de verhalen van de kinderen. Ik denk dat dit project mede is ontstaan door het systeem van Riksja. We hebben hier een open transparante setting, waarbij veel geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van personen. En daar ontstaan mooie dingen door.’ Lachend: ‘En nee, het is ook niet erg als mensen niet mee willen naar Griekenland, en mensen eten ook gewoon vlees hier.’Kyriël, hoe ga je je plek nu verder inzetten die je hebt bemachtigd in de Duurzame Jonge 100?
‘Het is een mooie manier om het verhaal over duurzaam reizen verder onder de aandacht te brengen. Zo ben ik laatst uitgenodigd om een workshop te gaan geven over CO2-compensatie voor de laatstejaars studenten van Aviation Studies en ga ik in september met de Duurzame Jonge 100 naar de Den Haag om in gesprek te gaan met beleidsmakers.’