Tijdens de RMC-Meetup bij Transavia gaf de airline een geheel eigen draai aan het thema waar de middag om draaide: ‘Focus op de toekomst’. Inclusief dansen op Abba, ballonnen opblazen en een kijkje in de keuken van een grote Nederlandse speelfilm.
Diversiteit is één van de pijlers waarmee Transavia zich op de toekomst wil focussen. ‘Diversiteit in teams met verschillende achtergronden doorbreekt traditioneel denken waardoor ruimte ontstaat om te innoveren. Juist in tijden van verandering heb je andersdenkenden nodig. Zo kunnen we producten en diensten blijven maken die aansluiten bij de wensen van onze passagiers en partners, aldus communicatiespecialist Britt Keunen. Hiermee doelt de airline ook op ‘Leading Ladies’, het thema dat Transavia vorig jaar in het leven riep omdat het maar niet lukt om voldoende vrouwen aan de top in het Nederlandse bedrijfsleven te krijgen.
Vijf jaar na invoering van het streefcijfer van 30 procent vrouw aan de top, staat Nederland op 9 procent. ‘Wij willen laten zien dat je met een goede balans tussen werk en privé ook zakelijk door kunt groeien. In de reisbranche is dat niet anders. We willen het traditioneel denken doorbreken’, zegt Karen Kuhlman communicatie specialist van Transavia. ‘Door meisjes al jong enthousiast te maken voor bijvoorbeeld een baan in de cockpit in plaats van in de cabine. En dat is niet alleen anno 2019. Want dertig jaar geleden werd Cockie van Giessel de eerste vrouwelijke gezagvoerder van Nederland, in dienst bij Transavia. Zij moest vechten voor een eleganter uniform, geen mannenpet of das en voor waardering voor haar eigen stijl. In die tijd waren er geen vrouwen werkzaam als chauffeur op de bus of in een taxi. Van Giessel heeft in die zin voor veel vrouwen een lans gebroken.’
Verder dan de reisbranche
Het is dan ook niet toevallig dat Transavia een samenwerking aanging met de Nederlandse speelfilm Singel 39. De film gaat over hartchirurg Mo (Lies Visschedijk) bij wie werk altijd op de eerste plaatst komt. Totdat haar nieuwe buurman (Waldemar Torenstra) haar doet inzien dat er meer in het leven is dan haar carrière. Een thema dat mooi aansluit op het thema ‘Leading Ladies’ van Transavia, aldus Keunen. ’Hier kampen veel vrouwen mee. Je hebt een carrière, maar je hebt misschien ook een kinderwens. En hoe kun je beiden zo combineren dat je in balans blijft?’
Kuhlman: ‘Daarnaast gaf deze samenwerking ons ook mogelijkheden om bestemmingen in Marokko extra onder de aandacht te brengen. Zo waren we ook onder andere zichtbaar op TV met een Transavia trailer gekoppeld aan een winactie.’ Tijdens de meetup vertelden filmproducent Rachel van Bommel en regisseur Frank Krom hoe de film tot stand is gekomen, inclusief de samenwerking met Transavia. ‘Het script is actueler dan ooit’, aldus Van Bommel. ‘Het onderwerp sluit naadloos aan bij de doelstellingen van de Transavia campagne Leading Ladies. Een film met een twist, én een verrassend einde.’ Inmiddels heeft de film al meer dan 200.000 bezoekers getrokken.
Toekomst van airlinedistributie door de ogen van Transavia
Sam Gertsen, strategisch partner manager bij Transavia, gaf meer uitleg over de toekomst van airline distributie. Wat betreft distributie heeft Transavia drie duidelijke aandachtsgebieden: 1) Zijn waar de klant is. Transavia kiest bewust voor een breed aanbod op alle kanalen. 2) Op zoek naar nieuwe distributievormen. 3) Dit realiseren samen met partners.
‘De klant bevindt zich tegenwoordig op verschillende online kanalen en platformen, en dat betekent dat airlines moeten nadenken over de manier waarop zij hun producten aanbieden. Neem het voorbeeld van Virtual Interlining met ‘Dohop’. Dohop berekent alle verschillende transfermogelijkheden op basis van Artificial Intelligence. Dit maakt het mogelijk om heel goedkoop nieuwe routes te vliegen met airlines die op papier niet met elkaar samenwerken. Je moet nu nog de overstap zelf regelen door in en uit te checken, maar in de toekomst zullen airports hierop anticiperen door bagage door te labelen. Er ontstaan nieuwe allianties. Dit kan wel een risico zijn voor bestaande allianties.’ Hoewel Gertsen het liever ziet als een positieve uitdaging. ‘Als er goede hub aanwezig is, je een mooi netwerk hebt zoals Transavia, dan
is dit juist een mooie kans’.
De airline- industrie probeert hier op in te spelen door directe distributie. ‘Met Transavia kun je al sinds jaar en dag een directe verbinding leggen via onze API. Tegenwoordig zijn we druk bezig om een ‘zo rijk mogelijk product’ aan te bieden aan onze partners. We zien mooie innovaties ontstaan waarbij we bijvoorbeeld al stoelselectie kunnen aanbieden op de website van onze partners. Dit is iets wat de klant van ons verwacht, waardoor er geen onderscheid is tussen direct op onze website boeken of bij onze partners. Als een passagier boekt bij een van onze partners, dan willen wij diegene voorzien van dezelfde low-cost – feel good service die wij onze direct boekende passagiers bieden. Een mooi voorbeeld zijn de samenwerkingen met partners om in geval van vertraging een SMS bericht/e-mail direct naar de passagier te versturen voor optimale informatievoorziening.’
Tot slot, fysiek aanwezig zijn, persoonlijk contact maken. De relatie met reisondernemingen is en blijft een belangrijke onderscheidende factor van Transavia. Dit past in een bredere trend, waarbij directe distributie niet alleen via digitale kanalen plaatsvindt, maar juist ook in de winkel. Een herkenbaar voorbeeld zijn de fysieke boekwinkels die Amazon nu opent (dat was toch immers alleen een online boekenverkoper?). Daarom sloot Gertsen af met een open uitnodiging om samen te innoveren.
Focus op alle facetten van het leven
Jackie Reardon, voormalig toptennisser, heeft de Reardon Mindset-methode, ontwikkeld. Zij gaf de RMC-bezoekers een voorproefje van haar workshop Friendly Eyes. Aan de hand van ervaringen tijdens haar topsportcarrière – die ze zelf een emotionele achtbaan zonder veel plezier en te veel focus op winnen noemde – liet ze zien hoe je mentale energie vast kunt blijven houden. Zij leerde om te gaan met prestatiedruk, je focus te verbeteren en bovenal te leren genieten van uitdagingen in alle facetten van het leven. Dit deed zij aan de hand van verschillende opdrachten. Met het opblazen van ballonnen gaf Reardon een voorproefje; een mentale training waar je leert kiezen waarop je je aandacht vestigt. Tevens gaf zij praktische tips om verhaaldenken om te zetten in actiedenken. Zorg ervoor dat je je niet laat afleiden door allerlei verhalen in je hoofd, maar focus. ’Maar uiteindelijk misschien wel het belangrijkste van haar boodschap: ‘Heb er een beetje lol in’ dan wordt het één groot feest.’ En dus werd de RMC-Meetup afgesloten met een klein dansfeestje op de muziek van Abba!
vlnr: Rachel van Bommel, (Millstreetfilms) Frank Krom (Singel 39), Karen Kuhlman, Britt Keunen en Sam Gertsen (allen Transavia).