Tijdens de RMC-Meetup, gehost door partner Amadeus, werd woensdag het belang benadrukt van cashless betalen. Een wereldwijd fenomeen, dat ‘sneller gaat dan de meesten denken’.
Bart Tompkins, Managing Director of Payments, kwam speciaal uit Madrid naar het kantoor van TravMagazine in Hilversum om zijn licht laten schijnen over de ontwikkelingen naar een wereld zonder contant geld. ‘We moeten gaan wennen aan een cashless society. De reisbranche verandert snel, de betalingen veranderen nog sneller, en dit samen gaat dus supersnel. Travel is één van de ingewikkeldste betaalomgevingen.’
Landen als Zweden en Kenia zijn voorloper op het gebied van modern betalen. Zo heeft 34 procent van de inwoners van Zweden de afgelopen maand géén contant geld gebruikt. En wordt vijftig procent van het BBP in Kenia wordt gegenereerd door mobiele betalingen. ‘En de grote reus is natuurlijk China’, aldus Tompkins.’ 450 miljoen mensen maken gebruik van internet op hun mobiel en betalen 200 miljoen daarvan via Alipay en WeChat. Geen creditcards, geen computers. Gewoon direct van telefoon naar cash. Zo ziet de toekomst eruit. Europa loopt daarin nog wat achter.’
Een oplossing hiervoor is de B2B-wallet: een platform gecreëerd door Amadeus, waar klanten kunnen betalen. Het garandeert verwerkingskosten bij het betalen van reisaanbieders over de hele wereld, terwijl het ook twee unieke betalingsopties biedt: één die het mogelijk maakt om inkomsten te genereren bij elke transactie en de andere waardoor er bespaard kan worden op toeslagen.
Where is the money?
Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN-Amro, vertelde de reisondernemers hoe zij kunnen profiteren van de vergrijzing en van de bereidheid van consumenten om te betalen bijzondere ervaringen. ‘Ik verwacht niet dat we significant minder op reis gaan, maar de kans is groot dat we dichter bij huis blijven.’
Driessen noemde de klimaatverandering een gigantische impact op de reisbranche. ‘Kijk naar het aantal hittegolven. Vorig jaar hebben we er twee gehad. Tussen 1900 en 1920 was dat er één.’ Maar klimaatverandering biedt ook kansen. Want 36 procent van de Nederlanders geeft aan dat zij dit mee willen nemen in hun reis. ‘Deze zaken kun je erg zichtbaar maken als bedrijf, en het is simpel om te communiceren over duurzame oplossingen.’
Ook blijkt uit onderzoek van ABN-Amro dat 65-plussers meer uitgeven aan en op vakantie, dan bijvoorbeeld millenials. ‘Het is makkelijker om je omzet uit deze leeftijdsgroep te halen. Raadpleeg daarom ook deze doelgroep, als expert en voor advies. Wat zouden zij bijvoorbeeld verbeteren aan jullie websites?’
Lees binnenkort meer over deze RMC-Meetup in TravMagazine.
foto: het Amadeus-team