RMC-Meetup: ‘Online betalen biedt complexiteit. Maar vooral kansen’

Content blijft groeien, het boeken van tickets wordt dynamischer, en dus ook het afrekenen. Hoe kan betalen zo efficiënt, zo veilig en zo rendabel mogelijk? Amadeus biedt oplossingen, bleek tijdens de recente RMC-Meetup van TravMagazine. ‘Er gebeurt zoveel achter de schermen bij Amadeus. Dat wil je niet eens weten.’

Als iemand iets over online betalen kan vertellen, dan is het Amadeus wel. Account Manager Hubert van Velden in zijn introductie: ‘Het is enorm complex. Daarom gebruiken wij daarvoor een brug en leunen we op onze specialistische afdeling ‘Payments’. De directeur van deze afdeling is – de van origine Nieuw-Zeelandse – Bart Tompkins. Hij vloog speciaal vanuit het Amadeus-hoofdkantoor in Madrid naar het kantoor van TRAVel Media in Hilversum, om alle ins en outs te vertellen over betalingen. ‘Betalingen in de reisbranche zijn complex. Als je naar Amazon gaat, koop je een boek en je bent klaar. Maar koop je een vliegticket, dan verandert het proces constant. Wil je een upgrade? Extra beenruimte? Economy of Business? Annuleringsverzekering erbij? Dit maakt de betaalomgeving ingewikkeld.’ Wie het over online betalingen heeft, die heeft het ook over het belang van veiligheid en het risico van fraude. ‘De grote spelers zijn vooruitstrevend. En die grote spelers zijn vaak lowcost carriers. Zij zijn relatief nieuw, en denken dus vernieuwend. Meer vernieuwend vaak ook dan de grote luchtvaartmaatschappijen. De nieuwe spelers werken meestal een stuk geavanceerder.’

Toch is één ding nog ingewikkelder dan een vliegticket. ‘Een hotelboeking is qua betaling nog complexer. Hier moet je eerst reserveren, dan een aanbetaling doen voor garantie en bij aankomst het overige bedrag betalen. Er vinden in dit proces veel mini-transacties plaats.’

Actie reactie
Landen als Zweden en Kenia zijn voorloper op het gebied van modern betalen. Zo heeft 34 procent van de inwoners van Zweden de afgelopen maand géén contant geld gebruikt. ‘Twee procent van alle betalingen gaat via cash. Zweden is de leider is deze trend.’ In Kenia wordt vijftig procent van het BBP gegenereerd door mobiele betalingen. ‘En de grote reus is natuurlijk China’, aldus Tompkins. ‘Inmiddels maken 450 miljoen mensen gebruik van internet op hun mobiel en betalen 200 miljoen daarvan via Alipay en WeChat. Geen creditcards, geen computers. Gewoon direct van telefoon naar het bedrijf. Zo ziet de toekomst eruit. Europa loopt daarin nog wat achter. De gebruiker wil nieuwe vormen van betalingen, en daar moet de reisbranche ook op reageren. Anders gaat de klant ergens anders naartoe.’ Frictieloos is hét woord tijdens deze Meetup. ‘Er gebeurt zoveel achter de schermen bij Amadeus. Dat wil je niet eens weten’, zegt Van Velden. ‘Je hebt hoge kosten en lage marges. Betalingen doen met bankoverschrijvingskosten, creditcardtoeslagen en IATA-kosten. Wij proberen dit voor
jullie te besparen.’
Met de B2B Wallet van Amadeus, waarmee de betalingen omgezet kunnen worden naar besparingen of inkomsten… Deze portemonnee bevat meerdere opties voor kaartbetaling, zodat Amadeus tegemoet kan komen aan verschillende behoeftes, die verschillen per locatie, leverancier en bedrijf. Deze worden allemaal automatisch beheerd, zodat kosten bespaard kunnen blijven. ‘Het is een virtuele portemonnee met verschillende opties voor kaartbetalingen (prefunded, credit, debit). Van elke honderd miljoen euro aan betalingen, kan een bedrijf met deze wallet tot 1,5 miljoen euro voordeel behalen. En omdat elke transactie is getraceerd, wordt het een stuk veiliger. Er ligt geen fysieke kaartbetaling op de toonbank.’ ‘Wanneer een bedrijf een creditcard gebruikt om een leverancier te betalen, en deze leverancier, zoals een airline, gaat failliet, dan beschermt deze wallet het reisbedrijf. Als je hebt betaald via een bankoverschrijving, krijg je je geld niet terug. Heb je met de creditcard betaald, dan wel. Dat is in deze tijd een belangrijk topic.’

‘Wij kunnen airlines voorzien van een betalingsgateway. Via ons, en via ons grote IT-netwerk verspreid over de hele wereld, kan een bedrijf gebruik maken van meer dan honderd betaalmanieren. We voorzien ook in anti-fraude systemen. Dat is belangrijk in de reisbranche. Hiervoor maken we gebruik van high-tech systemen. De fraudeurs worden slimmer, maar de cybercrime-specialisten ook.’

Met de ‘wallet’ van Amadeus wordt ook veiligheid een prioriteit. De globalisering in de westerse wereld, en de vele verschillende betaalmethoden (‘wel meer dan 200’, aldus Tompkins) betekenen dat beveiliging belangrijker is dan ooit. Want steeds vaker liggen frauduleuze praktijken op de loer. ‘Cybercrime is een van de uitdagingen. Het is er en het gaat niet meer weg.’ Daarnaast is er het zware vertrouwen op de technologie. ‘In de betaalindustrie heb je goede technologie nodig om het te kunnen vertrouwen.’ Where’s the money? Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN Amro, vertelde de aanwezige reisondernemers hoe zij kunnen profiteren van de vergrijzing van de bevolking en van de bereidheid van consumenten om te betalen voor bijzondere ervaringen. ‘Ik verwacht niet dat we significant minder op reis gaan, maar de kans is groot dat we dichter bij huis blijven.’ De Nederlandse economie doet het goed, ‘maar de groei vlakt duidelijk af’, aldus Driessen in zijn introductie. ‘In Duitsland zagen we al een krimp, dat lag aan de auto-industrie. Toch zien we ook de investeringen in Nederland afkalven. Gelukkig is het wel zo dat een groot deel van het inkomen wordt gespendeerd aan reizen. Dit maakt ook een steeds groter deel uit van de Nederlandse economie.‘ Driessen waarschuwde ook voor de klimaatverandering, die volgens hem een gigantische impact op de reisbranche zal hebben. ‘Kijk naar het aantal hittegolven. Vorig jaar hebben we er twee gehad. Tussen 1900 en 1920 was dat er maar één.’ Maar klimaatverandering biedt ook kansen, want 36 procent van de Nederlanders zegt dit aspect te willen meenemen in hun reis. ‘Deze zaken kun je erg zichtbaar maken als bedrijf, en het is simpel om te communiceren over duurzame oplossingen.’
Uit onderzoek van ABN Amro blijkt ook dat 65-plussers meer uitgeven aan vakantie en tijdens hun reis dan bijvoorbeeld millenials. ‘Het is makkelijker om je omzet uit deze leeftijdsgroep te halen. Raadpleeg daarom ook deze doelgroep, als expert en voor advies. Wat zouden zij bijvoorbeeld verbeteren aan jullie websites?’

Het Amadeus-team: AnaDias e Seixas, Bart Tompkins, Stef Rijkers, Christine Van den Winckel en Hubert van Velden.