Hoe zet je stappen naar duurzaam ondernemen? Deze vraag stond centraal tijdens de RMC-Meetup in samenwerking met TUI, die plaatsvond in hun vernieuwde kantoor in Rijswijk. Het antwoord? Stel vooral jezelf de vraag waar je de hele dag mee bezig bent. ‘Als je een passie hebt voor reizen, en je hebt het niet in je om deze bestemmingen te beschermen, waarom werk je dan in deze branche?’
Want eigenlijk is dat toch de echte reden dat je duurzaam onderneemt? Aldus Melvin Mak, duurzaamzaamheidsmanager bij TUI. ‘Met deze aardbol zullen we het moeten doen. Dus laten we de impact zo positief mogelijk houden.’ TUI zet zich in voor duurzaamheid aan de hand een eigen strategie en sustainable development goals. Zo heeft de touroperator de Benelux Duurzaamheidsstrategie 2020 gelanceerd. Deze strategie is in lijn met de ‘Better Holidays, Better World’ Sustainability Strategy van TUI Group. en bestaat uit de pijlers Step lightly, Make a difference en Lead the way. Een voorbeeld van één van de ambities voor 2020 in de pijler step lighty: ‘Onze airlines hebben de laagste CO₂-uitstoot van Europa en we reduceren onze milieu-impact van kantoren en reisbureaus met minstens 20 procent.’ Melvin Mak voegt daaraan toe: ‘We kunnen dus efficiënter vliegen, met een lagere impact.’
Elise Allart van de TUI Care Foundation vertelde over de kracht van toerisme, en hoe de stichting meer impact kan generen. ‘We wilden het geld dat we aan goede doelen gaven, via één kanaal reguleren. Zodat je op de bestemmingen meer en een betere impact kunt hebben. Zo kunnen we samen met de vakantiegangers bouwen aan de kracht van het toerisme. Want de stichting is er niet alleen om TUI beter te maken, maar ook juist de bestemming. Daarom geeft TUI met lokale projecten onder andere het onderwijs, bescherming van natuur en milieu en de lokale economie een boost.’
Vanuit een hele andere branche vertelde Roel Welsing, directeur Apenheul, over zijn passie voor natuur én voor gasten. ‘Ondernemen is nooit af. En duurzaamheid is een vaag begrip, daar blijf je continu over nadenken. Dus duurzaam ondernemen is dus nooit af. En deze vraagstukken moet je niet isoleren. Je moet samenwerken om verder te komen. Stel jezelf de vraag waar je de hele dag mee bezig bent. Pas als je antwoord hebt, en je hebt die intrinsieke overtuiging, dan is het tijd om je collega’s te overtuigen.’ Ook Melvin Mak was het daar duidelijk mee eens: ‘Want als je een passie hebt voor reizen, en je hebt het niet in je om deze bestemmingen te beschermen, waarom werk je dan in deze branche?’
Als het aan Gerben Hardeman van de ANVR ligt, mogen bedrijven veel meer communiceren over hun inspanningen. ‘Vertel wat voor duurzame plannen je hebt. Vertel wat je van plan bent. Open en transparante communicatie kan een mogelijke verschuiving betekenen bij je consumenten.’
Lees binnenkort een uitgebreid artikel in TravMagazine over de RMC-Meetup in samenwerking met TUI.
foto v.l.n.r.: Elise Allart, Melvin Mak en Arjan Kers (TUI), Tom van Apeldoorn (TRAVelMedia), Gerben Hardeman (ANVR) en Roel Welsing (Apenheul).