Hoe crisisproof bent u? Dit was de vraag die dinsdag centraal stond tijdens de RMC-Meetup bij RED Online Marketing. Hoe kunnen bedrijven bijvoorbeeld marketing rondom crisissen en rampen inzetten? Of hoe kan er zo goed mogelijk worden ingespeeld op het brein van de consument?
Op het kantoor van RED, aan de Utrechtse Catharijnesingel, kwamen RMC-leden bijeen om meer te weten te komen over crisissen, ook in deze tijd. ‘Een crisis doet gekke dingen met mensen’, aldus eigenaar Roy Platje. ‘Ons oriëntatiegedrag verandert.’
Hersenonderzoeker Victor Lamme zegt dat de uitbraak van het coronavirus de grootste impact van een virus heeft gehad op economie, reizen en onderlinge omgang. ‘We laten ons snel bang maken. De keuzes die we maken, gaan niet alleen over cijfers. Emotie speelt vooral een belangrijke rol.’ En hoe kun je hier dan op inspelen als (reis)bedrijf? ‘Door op de juiste knoppen te drukken. Hebzucht, de kudde en angst. Zo is de kudde een onweerstaanbare trigger om alle angst voor het onbekende te laten varen. Gedrag is net zo besmettelijk als een virus.’
Lotte Konietzy en Corne den Braber van RED Online Marketing vertelden hoe je marketingtechnisch kunt inspelen op crisissen. ‘Konietzy: ‘Iedere crisis zorgt voor verandering in vraag en aanbod.’ Haar belangrijkste advies is daarom ook om contact te blijven houden, door bijvoorbeeld updates te blijven geven en vertrouwen te wekken. ‘Want als de crisis voorbij is, en mensen willen weer boeken, dan weet je precies wat zij willen.’
Volgens Den Braber kan een crisis 9 tot 12 maanden voortduren, als hij naar het consumentengedrag kijkt. ‘Er komt een moment dat het terugvalt. Maar wanneer weten we niet.’ Daarom liet hij zien hoe je de consument kunt bereiken als dat moment komt. Hoe? Met aanpassen, door onder andere je marketing te personaliseren, interactieve emails te versturen en het automatiseren van je google ads.
Lees binnenkort een uitgebreid verslag van de meetup, met alle tips and tricks, in TravMagazine.
foto: Corne den Braber en Lotte Konietzy van RED Online Marketing