Door Paul Erdmann (foreign exchange expert bij Ebury)
De reis- en toerismebranche is zich nog altijd aan het herstellen van de wereldwijde pandemie. Nu aanbieders van vliegtickets, accommodaties en pakketreizen hun groeistrategieën heroverwegen, is het goed nadrukkelijker rekening te houden met financiële parameters. De bedrijfsvoering is in vele opzichten afhankelijk van wereldwijde valutaschommelingen. Neem daarom maatregelen om financiële risico’s te vermijden en de klant aan je te binden.
Forse groei in de toerismesector
De uitdagingen in de reisbranche zijn fors. In de meeste regio’s in de wereld, behalve het Midden-Oosten, bleven de internationale toeristenstromen in 2023 onder het niveau van vóór de pandemie in 2019. Volgens een rapport van Future Market Insights Inc (FMI) werd de toeristenmarkt in 2022 geschat op 10,5 biljoen dollar (9,77 biljoen euro). De verwachting is dat deze markt in de komende tien jaar zal groeien tot 17,1 biljoen dollar (15,9 biljoen euro), met een gemiddelde jaarlijkse groei van 5 procent.
Er wordt dus weer een aanzienlijke groei verwacht. Dit komt enerzijds doordat toeristen weer meer gaan reizen na de pandemie en anderzijds maken aanbieders steeds meer gebruik van nieuwe technologie die hen nog klantgerichter maakt. De sector wordt dus uitgedaagd om nieuwe kansen te benutten en daarbij is het logisch dat ook financiële processen tegen het licht worden gehouden. De praktijk leert namelijk dat reisorganisaties niet goed kunnen omgaan met schommelingen in wisselkoersen en dat brengt financiële risico’s met zich mee.
Schommelingen in wisselkoersen
Reisondernemingen voeren vaak transacties uit in verschillende valuta. Denk aan het inkopen van excursies of het huren van auto’s bij lokale ondernemers om een pakketreis samen te stellen. Deze diensten moeten doorgaans worden betaald in lokale valuta, zoals de Zuid-Afrikaanse rand of de Australische dollar. Dan loop je het risico dat prijzen van reizen moeten worden aangepast als reactie op valutaschommelingen. De hogere kosten die je als aanbieder kwijt bent bij valutaconversie komen hier ook nog eens bij. Het omzetten van euro’s in vreemde valuta kost geld bij de bank en je moet zien te voorkomen dat dit ten koste gaat van de marges en de winstgevendheid.
De kans is namelijk groot dat je als reisonderneming te maken krijgt met schommelingen in wisselkoersen. Doe je alleen zaken in de eurozone, dan hoef je je minder zorgen te maken. Maar een toeristisch populair land als Turkije heeft al lange tijd te maken met een hoge inflatie en een lage waarde van de lira. Een goedkope lira is wellicht interessant voor toeristen, je krijgt immers meer waarde voor je euro. Kijk in dit kader ook naar Japan; mede door de lage koers van de yen bezoeken meer dan 3 miljoen mensen per maand het land van de rijzende zon.
Daar staat tegenover dat bepaalde toeristische diensten juist duurder kunnen uitpakken vanwege de inflatie, zoals dus in Turkije. Doordat bijvoorbeeld de brandstofprijzen hoog zijn, kunnen excursies per bus of boot minder aantrekkelijk worden. Ook aanbieders van pakketreizen, die een complete reis met excursies en boottripjes samenstellen, moeten hier rekening mee houden. Doe je dit onvoldoende, dan loop je het risico dat hogere lokale prijzen niet worden doorberekend aan de klant. Verder moet je als reisonderneming rekening houden met politieke instabiliteit en handelsoorlogen. De koers van een valuta kan hierdoor plotseling stijgen waardoor je het risico loopt dat inkoop en verkoop uit de pas gaan lopen. Om financiële prestaties te optimaliseren kun je als reisaanbieder verschillende maatregelen nemen.
Het afdekken van risico’s
Beheer valutarisico’s met een geavanceerd en systematisch hedgingprogramma dat aansluit bij je specifieke bedrijfsbehoeften en doelstellingen. Hedging, oftewel het afdekken van risico’s, helpt bedrijven om zich te beschermen tegen ongunstige schommelingen in wisselkoersen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:
- Statisch hedgingprogramma: Hierbij wordt een vaste dekking ingesteld voor een bepaalde periode, zonder tussentijdse aanpassingen. Dit is geschikt voor bedrijven die voorspelbare kasstromen hebben en weinig veranderingen in hun valutaposities verwachten.
- Gelaagd hedgingprogramma: Dit programma dekt valutarisico’s in fasen af, waardoor een bedrijf geleidelijk kan inspelen op marktschommelingen en risico’s beter spreiden.
- Rollend hedgingprogramma: Dit programma wordt regelmatig aangepast, bijvoorbeeld maandelijks of per kwartaal, waarbij een deel van de valutarisico’s steeds opnieuw wordt afgedekt. Dit geeft flexibiliteit en maakt het mogelijk om voortdurend in te spelen op veranderingen in de markt en valutakoersen.
Voor een volledige gids met inzichten in uitdagingen, trends en best practices om te excelleren in een internationale markt, download hier het travel e-book.
Financiële stabiliteit
Door een van deze programma’s te gebruiken, ben je als reisaanbieder in staat financiële stabiliteit en budgetzekerheid te behouden, ondanks veranderingen in wisselkoersen. Zeker wanneer je tegelijkertijd prijsstrategieën herziet zodat je tijdig kan ingrijpen bij veranderingen in vraag en aanbod. Zo voorkom je overprijzing wat klanten afschrikt en vermijd je onderprijzing, waardoor marges onder druk komen.
Ten slotte is het goed om voorbereid te zijn op verschillende scenario’s, zodat je niet verrast wordt door politieke onrust of economische ontwikkelingen, met valutaschommelingen als gevolg. Simuleer deze scenario’s binnen de onderneming. Je zult zien dat je met dit pakket aan maatregelen grip krijgt op valutastromen en de risico’s van schommelingen in wisselkoersen beheersbaar houdt. Zelfs wanneer je te maken hebt met ontwikkelingen waar je zelf geen invloed op hebt.