Reisbranche buigt zich samen over het coronavirus

 In Nieuws

Hoe gaan we om met het coronavirus? Tijdens een extra ingelaste RMC-Meetup vanwege de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus, werd de reisbranche in de Jaarbeurs in Utrecht geïnformeerd over deze unieke situatie. En daar was behoefte aan: ‘Wij hebben dit samen ook nog nooit meegemaakt.’

Angélique Nijmeijer, crisis director bij TUI Benelux, gaf een kijkje in de keuken bij een grote touroperator in dit soort tijden. ‘Het heeft een enorme impact op ons als bedrijf. Wij zijn een volledige afdeling die zich fulltime bezighoudt met de veiligheid van de consument.’
Nijmeijer liet aan de 200 RMC-leden zien hoe het werkt bij TUI wanneer een crisis al deze zich voordoet: ‘In december spraken we in eerste instantie nog van een incident. Maar daarna ging het snel. We volgen niet klakkeloos het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, maar kijken er zeker wel zorgvuldig naar en proberen daarin dan mee te gaan.’

Volgens Frank Oostdam, voorzitter/directeur van de ANVR, moeten we de uitbraak vooral niet bagatelliseren. ‘Het is geen onzin, het is een griep plus.’ Maar hij laat wel weten deze meetup een goed signaal te vinden om te laten zien dat ‘we’ nog steeds kunnen vergaderen met elkaar, of kunnen samenkomen bij dit soort evenementen. Hij doelt hiermee op de annulering van de ITB Berlin, waar hij nog steeds ‘chagrijnig van is’.
Hoewel de reisbranche goed met calamiteiten is volgens Oostdam, zitten we nu in een wat grijzer gebied. ‘We spreken nu niet van een calamiteit. Alles wat we doen staat los van het Calamiteitenfonds. Dit is een volstrekt unieke situatie. Daarom stellen we ons strenger op, de regels worden hier belangrijk.’

Tijdens de meetup bleek dat ook de reisbranche, net als de consument, zelf nog met een hoop vragen kampt. Want wanneer mag er kosteloos worden geannuleerd? En wie is verantwoordelijk voor de kosten? ‘De beslissing om kosteloos te annuleren is behalve bij een rood reisadvies aan de touroperator’, aldus Oostdam.
Tijdens de meetup konden alle reisprofessionals hun vragen stellen aan een panel; waarbij onder andere Walter Schut (adjunct-directeur ANVR), reisrecht-advocaat Mr Nick de Leeuw en Erik Jan Reuver, directeur van SGR en Calamiteitenfonds aanschoven.

Dus ook voor de reisbranche is deze situatie uniek. Tom van Apeldoorn, CEO TRAVel Media: ‘We hebben de behoefte om met elkaar te praten. Wij hebben dit samen nooit meegemaakt. De reisbranche wil de klanten goed en direct informeren.’

Lees binnenkort een uitgebreid verslag van de meetup.

Recent Posts

Leave a Comment