‘Laten we niet lacherig doen’
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Maar de vakantie wordt op korte termijn echt anders geboekt. Dat benadrukte Roy Platje, directeur van RED Online Marketing nogmaals, tijdens een speciale update. En waar kan dat beter dan in het Amsterdamse kantoor van Google.
De Nederlandse vestiging van Google is, natuurlijk, te vinden aan de Zuidas. De perfecte plek voor een update over online marketing, speciaal in de Johan Cruijff conference room. Maar wat heeft Google dan te zeggen over hoe vakanties worden geboekt? Veel… Waar Vakantieman Frits Bom in 1996 nog moest lachen om ‘een vakantie te boeken op hét internet’, en zelfs Bill Gates niet al te veel markt zag in hét internet, is hét internet nu wel even meer dan alleen speelgoed.
Volgens Frank van der Knaap, agency development manager bij Google, gaan de veranderingen sneller dan ooit tevoren. ‘De reismarkt is complex. Uit een onderzoek dat we hebben uitgevoerd, blijkt dat de consument eerst 25 keer in aanraking is geweest met een merk voordat hij bij datzelfde merk daadwerkelijk een vakantie boekt.’
En hoelang duurt dit hele proces? Net iets langer dan dertig dagen. Wat volgens Van der Knaap vooral opvallend is aan de reisbranche, is dat de consument niet merktrouw is. ‘Dat kan heel interessant zijn, maar je kunt er ook veel mee verliezen. Als je de klant geen goede gebruikservaring geeft, stapt hij over naar een ander merk.’
Het magische apparaat
Een mobiele website. Daar draait het vanaf nu bijna alleen nog maar om. Het allerbelangrijkste is de laadtijd van de mobiele website. En dan niet op je eigen mega snelle wifi. ‘Probeer het maar eens als je in de trein zit van Amsterdam naar Zwolle’, aldus Van der Knaap. ‘Na drie seconden is vijftig procent van je bezoekers namelijk al weg. Stel je eens voor dat je bij een fysiek reisbureau bij vijftig procent van je klanten gewoon de deur dichthoudt… De bol.com’s zijn op dit moment de beste websites. Hier koop je gemakkelijk een product. De reiswereld blijft achter.’ Maar is dat niet logisch?, vraagt een bezoeker in de zaal. ‘Om een reis te boeken, moet je veel meer gegevens invullen.’ Het antwoord: ‘Kijk naar Corendon. Hier hoef je alleen je naam, telefoonnummer en emailadres in te vullen. Op deze manier komen ze later bij je terug, om andere gegevens op te vragen.’ Artificial intelligence en voice zullen op korte termijn ook steeds belangrijker worden. Zo is er Google Home, de stemgestuurde assistent, in de vorm van een slimme speaker. ‘Er werd ooit lacherig gedaan over internet, en over mobiel. Maar dit gaat ook komen. Daar zou ik niet te lacherig over doen.’ KLM introduceerde onlangs bijvoorbeeld een servicebot die is gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Reizigers kunnen zo met Google Home persoonlijk advies krijgen over het inpakken van hun koffer.
Tegenwoordig zijn we constant online, met zoals Anouk de Jong het noemt: ‘het magische apparaat’. Ook zij is Google agency development manager. ‘We deblokkeren onze telefoon gemiddeld 200 keer per dag. En tegenwoordig hebben we een spanningsboog van gemiddeld zeven minuten.’ Volgens De Jong gaat het om the sweet spot. ‘We zijn niet de booking.com’s die er miljoenen tegenaan kunnen gooien om bovenaan te kunnen staan in de zoekopdrachten. Bepaal dus je online strategie. Stel jezelf de vraag: Hoe gedragen mijn klanten zich? Wat doen zij? Hoe bereik ik mijn klanten?’
De boodschap van Google én van RED Online Marketing is duidelijk: bereik de juiste persoon, met de juiste boodschap, op het juiste moment. En dan het liefst natuurlijk met een goede mobiele website… die – als het even kan – in drie seconden laadt…