Mensen van Transavia: van stagiair naar contentstrateeg

Rob Abspoel is dertien jaar geleden begonnen als stagiair bij de airline en heeft door de jaren heen een belangrijke rol gehad in de ontwikkeling van Transavia’s content.

Er kwam in producties namelijk een steeds grotere rol voor Transavia’s medewerkers. En hij was betrokken bij de oprichting van het inhouse contentproductie-bureau; Transavia Studios. Rob: ‘Bij Transavia is er ruimte voor ondernemerschap. Als je een goed idee hebt, is er ruimte om het uit te werken en als pilot te proberen. Zo is ook Transavia Studios ontstaan.’

Van flyers tot commercials: bijna alle content van Transavia wordt door Transavia Studios gemaakt. Zo ook de succesvolle YouTube-serie People of Transavia. Elke aflevering van deze serie is een mini-documentaire over de mensen achter het Transavia-uniform. ‘Mijn collega’s en ik hebben voor de serie een heleboel medewerkers van Transavia echt goed leren kennen. Hun persoonlijke drijfveren en achtergrond, maar ook de problemen waar ze tegenaan lopen’, vertelt Rob.

Voor People of Transavia komen Rob en zijn collega’s van Transavia Studios op unieke plekken: Ghana, Senegal, Sint Maarten, Barcelona, Athene, Ibiza en meer. Rob: ‘We ervaarden de cultuur hier als locals. Omdat de collega die wij hier in beeld brengen er woont of er juist vandaan komt. Dat is heel bijzonder om mee te maken. Zo sta je de ene week tussen de dansende mensen tijdens het carnaval in Sint Maarten en niet lang daarna vaar je met een zeilboot voor de kust van Barcelona.’

En als hij niet op reis is voor opnames? Dan is hij ‘gewoon’ op kantoor. Om nieuwe formats te pitchen, budgetten rond te krijgen en de contentstrategie van heel Transavia aan te scherpen. Rob heeft namelijk een dubbelfunctie: naast zijn rol bij Transavia Studios, is hij ook contentstrateeg. Zo bepaalt hij samen met contentspecialisten de strategie voor alle kanalen van Transavia. De website, nieuwsbrieven, het magazine voor collega’s, social media en Enjoy!, het magazine aan boord: allemaal mooie voorbeelden van een nauwe samenwerking tussen Transavia Studio’s en collega’s om onze eigen mensen in de schijnwerpers zetten.