Na zes jaar de functie van CEO te hebben ingevuld neemt Mattijs ten Brink afscheid van Transavia en maakt later dit jaar de overstap naar de Sunweb Group, waar hij de nieuwe CEO wordt. Wij blikken met hem terug.
Wat is je persoonlijke reden om van baan te wisselen?
‘Ik heb ruim zes prachtige en zeer intensieve jaren bij Transavia gewerkt. Het bedrijf staat er nu in alle opzichten heel goed voor. Als je je realiseert dat het goed is om als CEO na zes jaar het stokje over te dragen, sta je ook open voor nieuwe kansen. Hoewel sneller dan verwacht, kwam deze in de vorm van de Sunweb Groep voorbij. De ambities om van Sunweb een grote digitale speler in de reiswereld te maken, sprak mij vanaf de eerste gesprekken aan. Maar nu heb ik nog een heel dubbel gevoel. Transavia verlaten is niet makkelijk. Deze organisatie met al haar bijzondere mensen is echt onder mijn huid gekropen.’
Wat heb je bij Transavia bereikt?
‘Transavia is financieel gezond en heeft vet op de botten. Het kan weer tegen een stootje. We hebben de transformatie van charter maatschappij naar een moderne low cost airline volmaakt en doen het op het gebied van kosten inmiddels beter dan bijvoorbeeld Easyjet en Vueling. Het merk is vernieuwd en spreekt steeds meer aan. Door een verbetering van zowel de fysieke als digitale klantenreis is de klantervaring hoger dan ooit. De organisatie heeft zich sterk ontwikkeld en kan nu heel snel inspelen op nieuwe kansen, weet echt integrale afwegingen’te maken en wordt steeds inventiever. Onze mensen voelen zich gezien en voelen de ruimte om maximaal bij te dragen.’
Welk moment is je het meest bijgebleven bij Transavia?
‘Het mooiste moment was de viering van onze 50-jarig bestaan. Het gevoel voor historie, het besef dat je staat op de schouders van geweldige voorgangers, samen met het grote vertrouwen in de toekomst maakte het een uniek feest. Daarnaast blijft de piloten staking van vorig jaar me altijd bij. Dat had nooit ogen gebeuren. Ik voel me daar heel verantwoordelijk voor.’
Wat is het verschil tussen het leiden van een airline en een touroperator?
‘Bij een airline is het continu balanceren tussen de focus op het optimaliseren van je hele dure productiemiddelen, de vliegtuigen, en aan de andere kant het verbeteren van de klantenreis. Bij een touroperator kan de focus veel meer op dat laatste liggen. Daar maak je echt het verschil. Natuurlijk gaat het ook om het zo scherp mogelijk inkopen van onder andere bedden en stoelen, maar je bent veel minder intern gericht en gebonden aan hele strakke procedures.’
Waar heb je het meest zin in bij Sunweb?
‘De spirit van ondernemen is echt ongekend bij Sunweb, hoewel ik bij Transavia toch echt al wat gewend was. Ik kijk er naar uit om daar deel vanuit te gaan maken.’