De reductie van het aantal slots op Schiphol naar maximaal 440.000 per jaar gaat ten koste van het verdienmodel om te kunnen investeren in duurzaamheid.
Dat stelde Transavia-topman Marcel de Nooijer tijdens de RMC Meet-up in het hoofdkantoor van Transavia op Schiphol-Oost. Het was de eerste bijeenkomst van de Reismanagement Club (RMC) in lange tijd.
Een deskundige rij sprekers boog zich over de rode draad van de bijeenkomst: duurzaam vliegen, zowel elektrisch als op waterstof, of een combinatie daarvan. Aansluitend was er een paneldiscussie onder leiding van TJ van Apeldoorn (TRAVel Media).
Vernieuwen
Het terugdringen van het aantal vliegbewegingen op Schiphol van de huidige 500.000 naar 440.000, zoals het kabinet wil, noemde De Nooijer ‘het paard achter de wagen spannen’.
Als luchtvaartmaatschappij moet je volgens hem eerst geld kunnen verdienen om te kunnen investeren in duurzaam vliegen.
‘In plaats daarvan kun je beter met een geluidsplafond voor vliegtuigen werken.’
Transavia gaat de komende jaren zijn vloot vernieuwen. De maatschappij stapt daarbij over van Boeing naar toestellen van Airbus. Het eerste toestel wordt eind 2023 geleverd. Daarna worden gedurende acht jaar toestellen geleverd.
De Airbus biedt plaats aan 232 stoelen, waar de Boeing 737 slechts 189 stoelen telt. Bovendien is de Airbus de helft stiller.
‘De stoelen zijn slanker en zijn voorzien van usb-plugs. We gaan de Transavia-ervaring meenemen naar onze nieuwe toestellen’, stelde Charles Verstegen, Director Commercial van Transavia.
De aanschaf van de nieuwe toestellen is een volgende stap naar meer duurzaamheid.
Vliegschool
Duurzamer vliegen, elektrisch of op waterstof, was de rode draad van de bijeenkomst.
Zo trekt de E-Flight Academy, de eerste elektrische vliegschool in Europa, veel bekijkt. Ondernemer Merlijn van Vliet vatte de missie van E-Flight Academy samen: ‘Zoveel mogelijk mensen enthousiast krijgen voor elektrisch vliegen, simpelweg door zoveel mogelijk elektrisch te vliegen.’
Volgens Teun Kraaij, CEO van Lucy, een start-up voor elektrisch vliegen vanaf regionale luchthavens, zijn elektrische toestellen op veel meer luchthavens toegestaan dan conventionele toestellen. ‘De sector staat aan de vooravond om daadwerkelijk elektrisch en dus stil te kunnen vliegen.’
Londen
Volgens Michel van Ierland heeft Nederland met een geschiedenis van 100 jaar vliegtuigen bouwen (Fokker) veel kennis in huis om zich bezig te houden met het ontwikkelen van vliegtuigen op waterstof. Met Unified International brengt hij die partijen samen.
In 2028 moet het eerste middelgrote passagiersvliegtuig op groene waterstof van Amsterdam naar Londen kunnen vliegen. De 17 deelnemende bedrijven, waaronder Fokker en TU Delft, bouwen een bestaand propellervliegtuig om tot een waterstof-elektrisch vliegtuig.
Ook Fenny Koppen, CEO van Riksja Travel, dat duurzaamheid tot een succesvol business-model heeft ontwikkeld, pleitte voor meer samenwerking in de branche. En dan vooral om duidelijk te maken wat de sector op het gebied van duurzaamheid allemaal doet.
‘Op tv komt de reisbranche er de laatste tijd niet goed vanaf.’
Koppen, die tevens deel uitmaakt van het ANVR-bestuur, gebruikte daarvoor de term ‘samen-werken aan een mooiere wereld’.