Londen en Parijs starten samen campagne

 In Nieuws

In dezelfde week waarin de Britse premier Theresa May het startschot geeft voor de Brexit, kondigen Londen en Parijs aan dat ze samen toeristen gaan werven in overzeese markten.

Beide steden willen meer toeristen van overzee aantrekken en hebben een overeenkomst gesloten om dit gezamenlijk aan te pakken. De toeristische campagne gaat in 2018 van start.
De burgemeester van Londen, Sadiq Khan, staat bekend als groot criticus van de Brexit. Met de slogan ‘Londen is open’ maakt hij reclame voor zijn stad als bestemming van mensen van alle nationaliteiten en religies. Bij het referendum over de Brexit stemde 60 procent van de inwoners van Londen tegen het verlaten van de EU.
‘Londen en Parijs behoren tot de mooiste steden ter wereld. De blijvende samenwerking is alleen maar in het voordeel van beide steden als bestemming’, aldus Khan.

Parijs
Vooral Parijs lijkt wel een boost te kunnen gebruiken. Het aantal vakanties van Nederlanders naar Parijs is in tien jaar niet zo laag geweest als in vakantiejaar 2016, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag publiceerde.
Het CBS deed onderzoek naar de drie populairste buitenlandse hoofdsteden.
Toch is Parijs nog steeds de populairste vakantiehoofdstad voor Nederlanders. Londen komt echter wel dichterbij en is Parijs wat Nederlandse vakantiebestedingen betreft al gepasseerd.

In het vakantiejaar 2016 hielden Nederlandse toeristen ruim 400 duizend vakanties met overnachting in de Franse hoofdstad. Dat zijn er 18 procent minder dan tien jaar eerder. Een vakantie is in dit geval een vakantie van een persoon. Een vakantie van een gezin van drie personen geldt dus als drie vakanties.
Naar Berlijn en Londen gingen Nederlandse toeristen juist vaker dan tien jaar terug: het aantal vakanties van Nederlanders naar die steden nam toe met respectievelijk 5 en 47 procent. Nederlanders vierden in 2016 ongeveer 347 duizend keer vakantie in Londen en 224 duizend keer in Berlijn.

Londen
Wat betreft reisbestedingen is niet Parijs, maar Londen de belangrijkste buitenlandse hoofdstad. Dat is al het geval sinds vakantiejaar 2014. Nederlanders geven aan een gemiddelde vakantie in Londen namelijk meer uit dan aan een vakantie in Parijs.
Gezamenlijk spendeerden Nederlandse vakantiegangers in 2016 voor de reis naar en het verblijf in Londen 161 miljoen euro. Aan vakanties naar Parijs werd 129 miljoen euro uitgegeven. Aan reizen naar Berlijn werd 92 miljoen uitgegeven.
Net als bij het aantal vakanties naar Parijs namen de vakantiebestedingen in de Franse hoofdstad af, met 18 procent in tien jaar tijd. In Londen en Berlijn stegen de bestedingen naar verhouding sterker dan het aantal vakanties.

Recent Posts

Leave a Comment