KLM over technologie en reizen: CO2-tikkie en ‘Destination Instagram’

KLM lanceert in 2020 het CO2-tikkie om het passagiers makkelijker te maken de negatieve milieueffecten van hun vlucht te compenseren. Tegelijk houdt een groot deel van Generatie Z en millennials rekening met het Instagramgehalte van een bestemming.

Dat stelt KLM in een lijst met (technologische) trends voor 2020. ‘De manier waarop reizigers zoeken, boeken en op reis gaan, verandert. Hoe beïnvloeden technologie en de reiziger zelf het reizen in 2020?’
KLM zette een paar zaken op een rij over de toekomst van reizen: van bestemmingen met een hoog Instagramgehalte tot duurzaam reizen met de trein en security via gezichtsherkenning.

‘Destination Instagram’
De helft van Generatie Z (opgegroeid met internet en vertrouwd met social media) en millennials houden bij het boeken rekening met het ‘Instagramgehalte’ van hun bestemming: hoeveel likes levert het op? Voor 25,8 procent van hen is het zelfs een vereiste dat op de vakantiebestemming mooie foto’s gemaakt kunnen worden. Die foto’s moeten wel authentiek en eigen zijn.

Voice
Veel mensen besteden uren aan het afspeuren van zoekmachines en websites op zoek naar de ideale reisbestemming. De smart speaker neemt dit uitzoekwerk direct van hen over. Reizigers vinden de ideale bestemming en een passend vliegticket steeds vaker met behulp van voice-technologie. De boekingservice van KLM, die voornamelijk wordt gebruikt met de Google Assistent, groeit met 10 procent gebruikers per maand.

Vrienden en familie
Instagram vormt ook in 2020 een steeds belangrijkere bron van reisinspiratie. Daarbij kijken reizigers vooral naar posts van vrienden en familie (65,3 procent) of van onbekenden via hashtags (45,9 procent). Influencers en bekende mensen worden minder vaak gezien als inspiratiebron voor de vakantie (14,5 procent). Sterker nog, meer dan de helft van de reizigers vindt foto’s van reisbestemmingen die influencers delen niet geloofwaardig.

Combinatie vliegen en treinreis
Duurzaamheid is belangrijk en reizigers houden daar rekening mee wanneer ze een reis boeken. Daarom slaan reisaanbieders de handen ineen om waar mogelijk op korte afstanden de trein als alternatief aan te bieden. Zo voegt KLM meer mogelijkheden aan haar website toe om korte afstanden met de trein te plannen. Uitgangspunt hierbij is dat de combinatie van reizen met de trein en het vliegtuig eenvoudig kan worden gepland en geboekt.

CO2-tikkie
Het aantal passagiers dat zijn aandeel in de CO2-uitstoot van zijn vlucht compenseert, neemt toe. Uit een poll van KLM blijkt dat 38,8 procent van de reizigers van plan is om volgend jaar CO2 te compenseren. Om ervoor te zorgen dat reizigers dit nog sneller en eenvoudiger kunnen doen, introduceert KLM in 2020 het ‘CO2-tikkie’.

Gezicht als paspoort
Op het vliegveld worden de rijen straks een stuk korter zijn dankzij techniek voor gezichtsherkenning. KLM startte dit jaar met de eerste tests waarbij reizigers met een selfie in de KLM-app zonder paspoort langs controlepunten kunnen, zoals security, lounge-toegang of bij het instappen in het vliegtuig. In de KLM-app zien reizigers waar ze op het vliegveld van deze technologie gebruik kunnen maken. In 2020 kunnen steeds meer reizigers hiermee in aanraking komen, doordat er nieuwe tests starten. Het is de eigen keuze van de reizigers of zij deze digitale ontwikkeling willen proberen.

Kunstmatige intelligentie
Bij onverwachte situaties, zoals noodweer, kunnen vluchten vertraging oplopen. Artificial Intelligence (AI) helpt passagiers hier zo min mogelijk hinder van te ondervinden. Door razendsnel uit te rekenen hoe de beschikbare vliegtuigen en bemanning het best kunnen worden ingezet, vertrekken in 2020 bij KLM nog meer vluchten op tijd.

Luxe of relaxen op vliegveld
Met nieuwe innovaties kunnen reizigers hun tijd op het vliegveld nog beter besteden. Zo kunnen transferreizigers terecht in een slaapcabine in de nieuwe non-Schengen Crown Lounge van KLM voor een powernap. Of ze kunnen luxe dineren bij Restaurant Blue en het menu proberen dat is samengesteld door sterrenchef Joris Bijdendijk.

Mobiele telefoon vaker uit
Reizigers willen hun mobiele telefoon niet of minder gebruiken tijdens de vakantie, maar kunnen tegelijkertijd ook niet meer zonder. De helft van de reizigers wil zijn smartphone zo min mogelijk gebruiken tijdens de vakantie, maar geeft aan dat dit niet altijd lukt. Bijna een derde van de reizigers wil zelfs op reis zonder telefoon, maar is bang niet zonder te kunnen.