Vakanties.nl maakt bekend een investering van vijf miljoen euro te hebben ontvangen van Joost Romeijn. De Rotterdamse startup bundelt aanbiedingen voor overnachtingen, huurauto’s en vluchten. Het aanbod wordt voor elke bezoeker gepersonaliseerd door middel van machine learning. De investering wordt gebruikt om een zogeheten non-lineaire chatbot te ontwikkelen. Komend jaar wil Vakanties.nl 50.000 reizigers bedienen. In 2024 moeten dat er 250.000 zijn
Judith Eyck, medeoprichter en directeur van vakanties.nl: ‘Joost Romeijn is niet alleen als ondernemende visionair betrokken, die me helpt op het gebied van inspiratie en coaching. Hij plaatst ook nog eens meer skin in the game. Dat stelt ons in staat om nog sneller te groeien. Afgelopen jaar groeiden we al van één naar tien miljoen euro omzet. Die flinke groei hopen we een mooi vervolg te geven.’
Joost Romeijn: ‘Men vraagt me wel eens wat Vakanties.nl onderscheidt. Uniek is dat het bedrijf gebouwd is op het optimaal gebruikmaken van data. Vakanties.nl weet op dat gebied op Silicon Valley-niveau mee te spelen. Daar mogen we als Nederland best trots op zijn. Door die sterke focus op data, is het personaliseren van aanbiedingen makkelijker schaalbaar dan bij de concurrentie.’
‘Netflix van vakanties’
Eyck kwam op het idee voor vakanties.nl toen ze zelf een vakantie boekte. “Bij het reisbureau werden me een aantal vragen gesteld, waarna ik uit drie opties een reis naar Gran Canaria koos. Het is toch bizar dat deze gepersonaliseerde reiservaring niet online te vinden was? Vaak moet je uit duizenden opties kiezen, waardoor je het overzicht kwijtraakt. Vakanties.nl lost dat probleem op. Onze ambitie is om, aan de hand van een geautomatiseerd gesprek of dankzij gedragsdata, reizigers uiteindelijk drie tot vijf passende opties te presenteren. Als een echt online reisbureau. Een beetje zoals Netflix dus, maar dan voor vakanties.’
Komend jaar wil Vakanties.nl 50.000 reizigers bedienen. In 2024 moeten dat er 250.000 zijn. Eyck: ‘Dat betekent dat onze service beter moet zijn dan die van de concurrentie. Daarom zijn we op dit moment bezig met het ontwikkelen van een eigen chatbot, die slimmer is dan andere bots. Zo’n non-lineaire bot benadert een menselijke gesprekspartner en beantwoordt de makkelijkste vragen. Hierdoor houden mijn collega’s meer tijd over voor echte service.’