‘Ik wil deze kansen met beide handen aangrijpen’

TravMagazine berichtte onlangs over de nieuwe ‘Europese toppositie’ van Carla van der Giesen. Zij wordt per direct verantwoordelijk voor alle touroperators van de Apple Leisure Group in Europa. Aan Reis Management Club vertelt de huidige Vice President & General Manager van Travel Impressions International alles over ‘de grote maar leuke en interessante verandering’.

Een ‘Europese toppositie’. Hoe voelt dat?
‘Ik ben heel nuchter, dus spreek liever van een ontzettend leuke, nieuwe uitdaging dan van een Europese toppositie.’

Wat ga je nu precies doen?
Ligt dit in het verlengde van je huidige baan? ‘Ik was al enkele jaren Vice President & General Manager Travel Impressions International en verantwoordelijk voor de kantoren in Europa en Mexico. Vanaf nu komt daar dus Funway bij, een touroperator die actief is
in het Verenigd Koninkrijk. Het leidinggeven op zich zal niet anders zijn, dat ligt in het verlengde van mijn huidige baan. Maar uiteraard komt er een grote verantwoordelijkheid bij, dus ik zal mijn tijd en aandacht goed moeten verdelen. Dit zal best een uitdaging zijn; het zijn stuk voor stuk grote business units en ook nog eens gevestigd in verschillende landen en tijdszones. Gelukkig hoef ik het niet alleen te doen, er is een enthousiast en gedreven management team dat mij ondersteunt en de diverse afdelingen aanstuurt.’

Kun je wat meer vertellen over Funway?
‘Funway bestaat al meer dan 25 jaar en er werken circa 50 medewerkers. De product portfolio bestaat uit 3,5 tot 5-sterrenhotels in de Verenigde Staten (voornamelijk combinatie- en rondreizen), Mexico en het Caribisch Gebied. Uiteraard zijn onze eigen AMResorts goed vertegenwoordigd in de hotelcollectie, maar er zijn ook contracten met bijvoorbeeld Disney, Universal en Hard Rock Hotels. De verkoop is voornamelijk via reisbureaus.’

Welke ervaring uit je vorige banen komt van pas in je nieuwe baan?
‘Misschien weet niet iedereen dat de luxe reizen van Travel Impressions niet alleen in Nederland verkocht worden, maar aan klanten in 16 landen in EMEA. En naast Europa, was ik ook verantwoordelijk voor Travel Impressions Mexico, dat weer een heel andere product portfolio, klantenkring en distributiemodel heeft. Mijn vorige functie was dus heel internationaal en dynamisch en daarnaast ben ik al meer dan 30 jaar actief in de reisbranche in diverse functies, dus al deze  ervaring komt mij zeker van pas in mijn nieuwe functie.’

Hoeveel gaat er nu uiteindelijk voor jou zelf veranderen?
‘Ik was al veel op reis, maar dat zal alleen maar meer worden. Want naast aanwezigheid op de verschillende kantoren is het ook belangrijk om in elke markt relaties met suppliers en klanten op te bouwen en te onderhouden. Daarnaast opereert Funway in een heel ander segment dan Travel Impressions, dus ik moet me eigen maken met alle aspecten die dit met zich meebrengt. Het is een grote, maar erg leuke en interessante verandering.’
Wat wil je bereiken in je nieuwe functie? ‘Het klinkt misschien cliché, maar ‘optimale resultaten’. We zijn nu internationaal gezien een nog grotere speler, dus dit brengt veel kansen met zich mee. Ik wil deze met beide handen aangrijpen en de verschillende business units nog verder laten groeien, zonder daarbij tevreden suppliers, klanten en medewerkers uit het oog te verliezen.’