Hotelketen Marriott opnieuw getroffen door datalek

De Amerikaanse hotelketen Marriott heeft opnieuw te maken gehad met een datalek. Hierbij hebben hackers inzicht gekregen in de gegevens van 5,2 miljoen gasten.

Dat heeft Marriott zelf bekend gemaakt op zijn website, waar wordt gesproken over een ‘property system incident’.

Het lek zou eind februari 2020 zijn ontdekt. Hierbij is gebruik gemaakt van login-gegevens van twee medewerkers van een franchisenemer van Marriott. De activiteit zou al sinds half januari aan de gang zijn.
Het zou gaan om contactgegevens van klanten, zoals naam, mailadressen, telefoonnummers en informatie over het loyalty-systeem, maar zonder informatie over wachtwoorden.
Marriott heeft de betroffen klanten inmiddels via een mail op de hoogte gesteld.

In november 2018 maakte Marriott bekend dat hackers toegang hadden tot persoonsgegevens van 500 miljoen klanten van de hotelketen. Dat aantal werd later naar beneden bijgesteld, naar maximaal 383 miljoen klanten.
De Britse datawaakhond Information Commissioner’s Office (ICO) legde de hotelketen in 2019 hiervoor een boete op van omgerekend 110 miljoen euro. Marriott ging hiertegen toen in beroep.

Marriott is de grootste hotelketen in de wereld, met een portfolio van meer dan 7.300 accommodaties en 30 merken in 134 landen. Bekende labels zijn onder andere Sheraton, Westin en de Renaissance hotels. (Foto Shutterstock)