Voor FOX, verre reizen van ANWB gaat er de komende tijd veel veranderen. De merknaam FOX verdwijnt en gaat door onder de merknaam ANWB. Maar nog niet in 2020. Volgend jaar is het ‘business as usual’ voor FOX en is er veel ambitie om te groeien. De retail is en blijft daarin een belangrijk kanaal. Gert-Jan Bressers, algemeen directeur, in een interview in de Top 50: ‘Als we in de toekomst onder het ANWB merk opereren biedt dat de retail ook een sterke merknaam richting de consument.’
ANWB gaat een aantal van haar reisorganisaties, FOX Verre Reizen, Pharos Reizen, ANWB Ledenreizen en ANWB Kampeerreizen samenvoegen. Wat betekent dit voor FOX? Met welke veranderingen moet de retail rekening houden?
‘De merknamen FOX en Pharos zullen op den duur komen te verdwijnen, waarna we verder zullen gaan onder de merknaam ANWB. Dit is nog niet het geval in 2020. Aankomend jaar is het nog ‘business as usual’ onder de huidige merken. Maar ook na de wijziging van de merknaam zullen we gewoon verder gaan met de producten en de kwaliteit en service zoals we die nu bij FOX voeren. Datzelfde geldt voor de samenwerking met de retail. Wij zien in hen nog altijd een belangrijk kanaal om onze producten aan de klant te brengen en daar gaan we dus gewoon mee verder. We hebben de ambitie om te groeien, dus dat lijkt me goed nieuws voor onze partners.’
Verandert hierdoor de kijk op de doelgroep of blijft die hetzelfde?
‘De profielen van onze klanten komen al vrij veel overeen, dus daar zit geen verandering in. Wij blijven ons met FOX en straks met ANWB dus richten op dezelfde doelgroepen, dus zowel leden als niet-leden kunnen bij ons terecht voor een onbezorgde vakantie. Voor de leden van ANWB willen wij als ANWB Reizen de komende jaren nog relevanter worden voor hun vakanties, reizen, weekendjes en dagjes weg, ver weg of dichtbij huis.’
De merknaam FOX gaat verdwijnen. Wanneer gaat de knop om, en hoe kan de branche zich hierop voorbereiden?
‘Wij zijn momenteel druk bezig met de voorbereidingen van deze transitie. Wanneer de merktransitie precies plaatsvindt, is nog niet bekend. In 2020 zullen klanten ons nog zien en tegenkomen als FOX en Pharos. Gedurende de transitie zal onze (marketing)boodschap erop gericht zijn het vertrouwen van de reisagent en de reizigers vast te houden in de producten die wij voeren. Dit heeft onze allerhoogste prioriteit.’
Gaat er nog iets veranderen binnen het team van FOX? Of blijven dezelfde mensen het gezicht naar de retail?
‘Het samengaan van de verschillende labels leidt er ook toe dat de huidige teams van deze labels verder samen zullen gaan. Daarin zullen we de krachten en expertise van de verschillende labels combineren, maar zullen we wel onze specialismen zoals we die nu kennen blijven behouden.’
ANWB werkt samen met ZRA’s in sommige reisbureaus, hoe loopt dat project?
‘Klopt, wij hebben een pilot draaien in twee ANWB winkels, in Alkmaar en Utrecht. Daarbij werken we samen met The Travel Club. Aan het einde van dit jaar loopt die pilot af en zullen wij deze evalueren. Daarnaast wordt momenteel ook de toekomst van de ANWB winkels bekeken en nemen we die evaluatie mee in onze langetermijnstrategie.’
Wat zijn de doelen voor volgend jaar, wat kunnen we van jullie verwachten?
‘Ook in 2020 gaan we als FOX onze vijf productlijnen – groepsrondreizen, single rondreizen, individuele rondreizen, familie rondreizen en groups & incentives – weer verder door ontwikkelen. Het afgelopen jaar hebben we veel geïnvesteerd in onze individuele reizen en ons familiereizen product. En onze klanten zijn hier tevreden over. Beide productgroepen zijn stevig gegroeid. We hebben een aantal nieuwe bestemmingen toegevoegd aan ons aanbod zoals Georgië, IJsland en Madagaskar. En natuurlijk hebben we het huidige aanbod naar aanleiding van klantenfeedback en nieuwe ontwikkelingen op bestemmingen verder geoptimaliseerd. Tijdens onze sales calls en verschillende informatiebijeenkomsten gaan we onze partners in de retail daar volop over bijpraten. En natuurlijk zullen we ook aankomend jaar weer een aantal studiereizen organiseren. Hoeveel makkelijker is het om een product te verkopen als je het zelf hebt ervaren?’
Hoe belangrijk is de retail?
‘De retail is voor ons een belangrijk kanaal. Sommige klanten willen namelijk graag een face-to-face adviesgesprek als zij van plan zijn een verre reis te gaan maken. De afgelopen jaren hebben we als FOX daarom fors geïnvesteerd in de retail en dat zullen we de komende jaren ook blijven doen. De afgelopen weken hebben we daarover al veelvuldig gesprekken gevoerd samen met onze huidige partners en gekeken naar de gezamenlijke mogelijkheden voor de toekomst.’
…het volledige interview met Gert-Jan Bressers is terug te lezen in de Top 50.