Behoort First Class binnen een korte tijd tot verleden tijd? Want van dit product maakt slecht vijf procent van de reizigers gebruik. Carlson Wagonlit Travel vraagt zicht af waarom nog langer kostbare vierkante meters opofferen als die gebruikt kunnen worden om een ruimere Business Class te creëren die beter bezet is en de passagier minder kost.

Zo komt Lufthansa met een nieuwe en grotere Business Class in de nog te leveren Boeing 777X, een verlengde versie van de huidige Triple Seven die in 2020 operationeel wordt. Lufthansa biedt alleen nog op de Airbus A380 en de Boeing 747-8 First Class aan.

Qatar Airways is ook op weg First Class af te schaffen. Al in 2018 vliegt de carrier met een zogenoemde Qsuite in haar vloot van Boeing 777-300ER (Extended Range) en nog te leveren Airbus A350-1000 toestellen. Privacy staat centraal in deze geheel vernieuwde Business Class, en pronkstuk is het tweepersoonsbed dat uniek is in deze klasse.

Singapore Airlines en Etihad Aiways bieden al grote bedden in First Class. Qatar Airways legt de focus op stellen en gezinnen die in een goedkopere Businessclass willen reizen, maar wel bijna dezelfde luxe willen ervaren. De suites worden ingezet als ‘First in Business.’