Reisagenten die volgend jaar onder de nieuwe Europese Richtlijn Pakketreizen een pakketreis van TUI boeken en daar een andere reisdienst aan toevoegen, zoals een huurauto, zijn daarmee automatisch reisorganisator en dus aansprakelijk als er iets misgaat.
Dat stelde Brianne Jegerings, head of legal affairs bij TUI Benelux, vrijdagmiddag tijdens de drukbezochte RMC-bijeenkomst van TravMagazine in de Utrechtse Jaarbeurs. Bijna 200 bezoekers woonden de bijeenkomst van de Reis Management Club bij, waar uitleg werd gegeven bij de nieuwe Europese Richtlijn Pakketreizen, die 1 januari 2018 van kracht wordt en per 1 juli van dat jaar geïmplementeerd moet zijn.
Jegerings schetste twee modellen als straks de nieuwe Europese wetgeving van kracht wordt. In model 1 is sprake van een zuivere agentuur wanneer de agent puur een pakketreis boekt. In model 2, op het moment dat de agent een pakketreis van TUI boekt en daar een andere reisdienst aan toevoegt, is de agent de organisator en is TUI ‘slechts’ leverancier.
In dat geval is de agent het aanspreekpunt voor de klant voor alle reisonderdelen. Dat geldt ook bij zaken als calamiteiten, hulp & bijstand en klachtafhandeling. Ook als de klant naar de Geschillencommissie Reizen stapt, is dat een zaak van de agent, inclusief het voeren van verweer.
‘Ik stel het wat scherp’, stelde Jegerings, die eraan toevoegde dat TUI op dit vlak op maat gemaakte afspraken met retailpartners gaat maken. Dat betekent concreet dat deze aansprakelijkheid onderdeel kan worden van de commissie-onderhandelingen.
Sunny Cars heeft zich op de nieuwe gang van zaken voorbereid, stelde Hans Knottnerus, general manager Nederland en België van Sunny Cars. De autobroker, inmiddels aangesloten bij SGR en ANVR, gaat de productaansprakelijkheid van de agent overnemen. ‘Als je groot bent en in Europa 40 miljoen euro per jaar aan commissies aan agenten betaalt, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen.’
Frank Radstake (ANVR) benadrukte nogmaals dat een retailer die straks twee reisdiensten combineert, wordt aangemerkt als reisorganisator. ‘Iets is in de nieuwe situatie al heel gauw een pakketreis. En daarbij hoort de verantwoordelijkheid van de touroperator.’
Een uitzondering is wanneer een combinatie met een toeristische dienst wordt gemaakt, zoals toegangskaartjes, waarbij deze minder dan 25 procent van de totale omzet uitmaken.
Volgens mr. Nick de Leeuw (La Gro Advocaten) is het onderdeel Hulp & Bijstand in de nieuwe wetgeving ingrijpend gewijzigd. Zo moeten reisorganisaties straks de eerste drie nachten accommodatie uit eigen zak aan de klant betalen als deze bijvoorbeeld na een calamiteit niet meteen naar huis kan komen. De verwachting is evenwel dat dit eigen risico alsnog door het Calamiteitenfonds wordt afgedekt.
Volgens Leon Tjakkes, belastingadviseur bij Crop, zijn op belastinggebied geen grote veranderingen te verwachten. Wel had hij een tip: leg alles vast wat je als bedrijf op financieel gebied doet. ‘Ook als je de randen van de wet opzoekt, is het handig te weten wat je hebt gedaan.’
De Vakantiebeurs 2018 wordt behoorlijk op de schop genomen, stelde brandmanager Bart Meijer van de Vakantiebeurs. ‘De vakdagen worden steeds belangrijker en krijgen daarom een behoorlijk kwaliteitsimpuls’, aldus Meijer, die de slogan voert: content is king.’
Bekijk hier de presentaties van Leon Tjakkes (Crop) en Nick de Leeuw (La Gro Advocaten).
Foto: De sprekers (vlnr): Leon Tjakkes (Crop), Frank Radstake (ANVR), Brianne Jegerings (TUI) en Mr. Nick de Leeuw (La Gro Advocaten).