‘De Nederlandse klant is ongecompliceerd’
De Zwitserse Turkije-specialist Bentour legt meer de nadruk op andere
bestemmingen dan alleen Turkije. Daaronder zijn vooral populaire landen
rond de Middellandse Zee, waaronder Spanje, Portugal, Griekenland en
Italië. Daarmee is de onderneming minder gevoelig voor de terugval op
Turkije. ‘Maar we blijven voor de toekomst geloven in Turkije’, zegt CEO
Deniz Ugur. ‘We zien alweer groei op Turkije.’
door: Theo de Reus
Recent bracht een groep van 15 reisprofessionals uit Nederland een bliksembezoek aan het hoofdkantoor van Bentour in Zürich. Hier werden zij ontvangen door oprichter Kadir Ugur en zijn echtgenote Anita, en door zoon
Deniz, die dit jaar als CEO de leiding van het familiebedrijf overneemt. Bentour is sinds 2015 ook op de Nederlandse markt actief en beleeft dit jaar zijn derde zomerseizoen in Nederland. De Nederlandse vertegenwoordiging is in handen van Floow Travel in Den Haag. De Nederlandse markt laat in korte tijd een snelle groei zien en groeit sneller dan de Oostenrijkse markt. Het aantal Nederlandse passagiers staat nu op 15.000 per jaar. Dat is een fors aantal op het totale aantal passagiers. In totaal telt Bentour in de markten waar het actief is,
Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en Nederland, ruim 120.000 passagiers.
Vlak voor het verschijnen van de eerste Nederlandse brochure, eind 2014, verklaarde Deniz Ugur in TravMagazine dat Bentour naar Nederland kwam voor de langere termijn, niet voor een snel en kortstondig succes. Na het
wegvallen van Oad zag Bentour, dat in 2004 in Zwitserland werd opgericht, extra kansen in Nederland. Ugur, de tweede generatie in het familiebedrijf, zei uit te gaan van een gezonde groei in Nederland.
‘We willen een betrouwbare partner voor de reisbureaus zijn, voor minimaal de komende tien jaar. We gaan niet voor snel succes voor de korte termijn. In Duitsland zijn we fairplay partner van de reisbureaus, dat zegt al genoeg.’
Oprichter Kadir Ugur, de vader van Deniz, heeft 40 jaar ervaring in het toerisme. Tijdens het bezoek van de Nederlandse reisprofessionals herhaalde hij het mantra van Bentour Reisen: ‘wij werken 100 procent via de reisagent.’
Ugur senior kent veel hoteliers persoonlijk en heeft de afgelopen twee jaar veel paniek gezien onder Turkse hoteliers toen de toeristen massaal wegbleven. ‘Ik adviseerde hen toen om ondanks alles hun kwaliteit te handhaven. De eerste hotels die door de crisis omvielen, waren hotels die hun kwaliteit niet op orde hielden. Daarom kiezen ook wij als touroperator voor kwaliteit. Wij gaan niet voor de laagste prijs. Van dat beleid
profiteert ook het reisbureau.’
Waarin onderscheidt de Nederlandse markt zich van andere?
Deniz Ugur: ‘De Nederlandse markt is meer op prijs gericht. De Zwitserse klant geeft meer uit aan zijn vakantie en is veel minder gevoelig voor prijs, maar is op de bestemming zelf erg veeleisend. Duitse klanten reclameren veel
meer. Een Nederlandse klant is ongecompliceerd.’
Hoe krijg je de boekingen voor Turkije uit het dal?
‘We houden vast aan onze kwaliteit. We zien dit jaar alweer een toename van het aantal passagiers. Eén tevreden klant van dit jaar neemt volgend jaar twee of drie andere klanten mee naar Turkije. Zo bouwen we het weer op. Tegelijk zien we groei op andere bestemmingen, die we nadrukkelijker aanbieden. Ik denk dat ons aandeel Turkije is gedaald tot 60 procent. De overige 40 bestaat uit andere bestemmingen.’
Hoe ziet de toekomst in Nederland eruit?
‘We blijven investeren in Nederland en denken in twee tot drie jaar op 20.000 tot 30.000 Nederlandse passagiers te zitten.’