‘De retail is niet altijd even scherp’

 In Interviews, Nieuws
Marcel Nijssen staat weer op eigen benen. Na het eigen kantoor Tjakkes/Riethorst/Nijssen en na drie jaar verbonden te zijn geweest aan CROP Accountants maakt hij een nieuwe start als netwerkpartner bij BRIL Accountants. En hij neemt zijn reisklanten mee. Zijn advies? ‘Durf keuzes te maken. Qua bestemmingen, qua financieren, qua rendement en qua strategie.’

Waarom ben je voor jezelf begonnen?
‘Waar het bij mij schuurde, was de cultuur. Het gaat er niet om wat goed of fout is, maar het ging anders dan dat ik het deed. Als je partner bent bij een bedrijf, dan moet het wel een beetje zitten als een fijne jas. En deze jas zat niet lekker. Ik kwam erachter dat ik beter gedij in een kleine organisatie dan in een grote. Vanaf 1 juli ben ik gedissocieerd van CROP, sinds 1 oktober zijn we live gegaan met BRIL Accountants. De klanten van de reisbranche worden vanuit BRIL Accountants bediend. BRIL doet alleen Assurance-opdrachten zoals controle- en beoordelingsopdrachten. De advies- en administratieve werkzaamheden worden gedaan onder een ander label, bij Van A tot Z accountants & Adviseurs, van Arnhem tot Zeist, waar onze kantoren zijn gevestigd. Dat we gekozen hebben voor een scheiding van werkzaamheden hebben we bewust gedaan zodat we de deskundigheid in huis hebben daar waar het nodig is.’

Wat is de meerwaarde om met jullie samen te werken?
‘Het heeft twee aspecten. Van de ene kant kunnen wij een kwalitatieve maar ook efficiënte controle uitvoeren. Het controleteam dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de controle- en beoordelingsopdrachten is namelijk ervaren, met korte communicatielijnen. Aan de andere kant geloof ik in specialisme. Als je verstand hebt van de markt en van de sector, dan weet je bijvoorbeeld hoe de BTW-regeling in elkaar zit en dan weet je wat de vereisten zijn om aan de garantiestelling van SGR te voldoen. Dan weet je wanneer de klant het goed doet. Je kunt niet alleen goed controleren, maar ook goede managementletters met aanbevelingen schrijven.’

Waarom vind je het zo leuk om in deze branche te werken?
‘Het leuke van de reisbranche is: we weten niet waar het naartoe gaat. Iedereen is bezig met de toekomst, maar iedereen heeft een ander beeld van de toekomst. De consumentenwensen ontwikkelen zich nergens sneller dan in deze branche.’

Hoe kijk jij nu naar de branche vanuit jouw expertise?
‘De reisbranche is een kwetsbare sector. Natuur, politiek, gezondheid… Het heeft allemaal invloed op de sector. Ik denk dat er nu te veel reisondernemingen zijn die te klein zijn. Je hebt een bepaald volume nodig en een bepaald niveau om je productie te kunnen blijven ontwikkelen. Ook om te blijven investeren in automatisering. Ik denk dat we naar een consolidatieslag gaan waarin reisondernemingen groter moeten zijn om een aantal ontwikkelingen bij te houden. Ik vraag me wel eens af of iedereen wel bewust is van hoe snel technologische ontwikkelingen gaan en wat de consument ook vraagt en verwacht.’

Wat kan jouw rol dan hierin zijn?
‘Ik ga nooit op de stoel van de ondernemer zitten. Maar ik kan wel zien wat de ontwikkelingen zijn. Je merkt wel dat het ene reisbedrijf veel meer visie heeft dan het andere. De reisbranche is niet de rijkste sector. Toch moet je investeren in automatisering. Dat valt voor sommigen niet altijd mee.’

En de reisbureaus?
‘Er werken veel enthousiaste hardwerkende mensen in de reisbranche. Maar het valt op dat op veel vlakken nog zoveel te winnen valt. Kijk bijvoorbeeld meer naar rendement. Hoe stuur je vestigingen aan, welke omzet of marge per fte wil je halen? Welke loonkosten staan daar tegenover? Ook is er nog een groot verschil hoe je in reisbureaus tegemoet wordt getreden. Toen wij in april onze juryronden maakten voor de Reisbureau Verkiezing van het Jaar, zag ik ergens nog een hele etalage in het wintersportthema… Dan moet je je maar eens afvragen hoe scherp je bent. De retail is niet altijd even scherp.’

Wat zou jij dan mee willen geven?
‘Durf keuzes te maken. Qua bestemmingen, qua financieren, qua rendement, qua strategie. Ik zie te vaak mensen in de branche die dit niet doen. Als ik kijk naar mijn klanten die in niches werken, of die de bovenkant van de markt bedienen qua prijsstelling, dan doen zij het allemaal goed.’

Recent Posts

Leave a Comment