De mensen van Transavia: op naar de beste klantervaring met API’s

Sam Gertsen is als strategisch partner manager het aanspreekpunt voor partners die een API-verbinding met Transavia hebben. ‘Zo kunnen onze partners vanaf hun eigen website of in hun eigen software bij ons boeken’, aldus Sam.

‘Dankzij de API kunnen we slim inspelen op de wensen van Online Travel Agents (OTA’s) en onze passagiers. Bijvoorbeeld stoelselectie. Passagiers kiezen graag hun eigen stoel. Zodat ze naast elkaar zitten, of bijvoorbeeld omdat ze extra beenruimte willen. Dat weten we dankzij de ‘attach rate’, het gemiddelde aantal stoelen dat bijgeboekt wordt per boeking. Als we tickets via Transavia.com verkopen, is dat percentage boven de 71%. Maar via TO’s is dat maar 43% en via OTA’s zelfs minder dan 20%. Daar liggen dus een hoop kansen? Het is voor klanten natuurlijk ook gek dat je via de website van Transavia wel een stoel kunt bijboeken, maar dat het niet mogelijk is als je via een partner boekt’, zegt Sam. En dat zorgt voor een slechte  klantervaring: ‘Een klant die problemen ervaart met stoelselectie scoort 2,8 PXI-punten (Passenger Xperience Index) lager op een schaal van 1 op 10.’

Bij verschillende grote OTA’s is het inmiddels mogelijk om stoelselectie in het boekingsproces af te ronden. ‘De resultaten zijn boven verwachting: we zien dat de attach rate direct is verdubbeld! Een win-win-win-situatie: voor Transavia, onze partners én natuurlijk passagiers. Vroeger was het nog lastig om stoelselectie te implementeren, maar tegenwoordig kun je dat direct met Transavia regelen. En er zijn verschillende partners die (vaak kosteloos) helpen met het realiseren van stoelselectie in de boekingsflow.’

Het is algemeen bekend dat Transavia’s lage ticketprijs mede te danken is aan extra services. Stoelselectie is zelfs na ruimbagage de belangrijkste service. ‘En ook voor partners is de verkoop van stoelselectie interessant: het is een slimme manier om marges te kunnen halen of de klantervaring te verbeteren’, zegt Sam.

What’s next? ‘We doen A/Btesten om zoveel mogelijk te experimenteren. Zo merken we bijvoorbeeld dat als we foto’s van onze stoelen toevoegen, de attach rate met een aantal procentpunten stijgt. En we experimenteren met bundels. Denk bijvoorbeeld aan een familiebundel waarbij je gegarandeerd bij elkaar zit óf de
fast-bundel waarbij je priority boarding combineert met een plek voorin. Vooralsnog is dit nog toekomstmuziek, maar uit gesprekken met onze partners wordt duidelijk dat deze wens volop aanwezig is.’

Wil je meer weten over API’s van Transavia? Neem dan vooral contact op met Sam via sam.gertsen@transavia.com of kijk op ode website van Transavia.