Is conversie een heilige koe? Nee. Dat past niet bij ons. Onlangs ontving ik een e-mail van een buitenlandse reisorganisatie. De onderwerpregel was: Re: your booking. Ik wist zeker dat ik daar onlangs niets geboekt had, maar toch opende ik. Inderdaad, misleiding. Ze haalden me over te boeken met korting. Het was zoveel korting, dat ik er tóch gevoelig voor bleek en doorklikte. Shit, ik had ze beloond voor hun misleidende actie. Later had ik het in onze organisatie over deze e-mail. Mag je mensen een misleidende onderwerpregel toesturen? Wij vinden van niet en daarin staan we sterk. Het past bij de identiteit van onze organisatie. We zijn persoonlijk, eerlijk en open. Conversie is in dat geval geen heilige koe, waarvoor alles maar moet kunnen. Draai het eens om. Welke heilige koe zet je in om conversie te verhogen? Dat ís en blijft creativiteit. Al is alles tegenwoordig analytisch en cijfer-based: vergeet niet creatievelingen toe te laten in je organisatie. Peggy’s, Jorissen, Rosannes of misschien wel Clara’s, Berta’s en Dora’s. Echt doen.
Dennis van den Bogaard
www.webpower.nl