‘CO2-compensatie die bedrijven aanbieden is niet voldoende’

De CO2-compensatie die verschillende bedrijven aanbieden is niet voldoende. Dit blijkt uit onderzoek van Trouw, op basis van gesprekken met tientallen aanbieders, keurmerken en wetenschappers. Volgens de uitkomst valt het tegen hoeveel het milieu er daadwerkelijk echt iets mee opschiet wanneer er tegen een meerprijs uitstoot gecompenseerd wordt.

Onder andere reisorganisaties en airlines bieden CO2-compensatie aan, maar kunnen deze belofte niet waarmaken. Zo wordt er onder andere geïnvesteerd in projecten om bossen aan te planten of te behouden en in zuinige kookstellen in arme landen.

Maar niet alleen projecten en keurmerken zouden scheef rekenen, ook aanbieders van CO2-compensatie werken selectief. Zo zouden de de CO2-rekenmachines, waar klanten een bestemming, aantal reizigers en reisklasse kunnen invoeren en zo hun compensatie berekenen, geen volledig beeld weergeven.
‘Want een vliegtuig zorgt voor veel meer vervuiling dan alleen door CO2. Vluchten stoten ook een hoop stikstofoxiden uit en veroorzaken bovendien condensstrepen en wolkenvorming,’ zegt klimaatwetenschapper Heleen de Coninck tegen Trouw. ‘Het opwarmingseffect is hierdoor minstens twee keer zo groot.’

Keurmerken
De keurmerkinstanties die de compensatieprojecten beoordelen, blijken daarnaast niet altijd even betrouwbaar. ‘Keurmerkinstanties willen graag dat een project veel certificaten oplevert. Verra en Gold Standard, de grootste keurmerken in de markt, krijgen bijvoorbeeld betaald per certificaat dat zij toekennen aan een project, en daar is veel geld mee gemoeid’, stelt Trouw.

Reduceren, niet alleen compenseren
Nu wordt ongeveer 1 procent van de totale uitstoot van de luchtvaart gecompenseerd door vliegreizigers. ‘Wat nodig is, is dat rijke landen hun CO2-uitstoot ook daadwerkelijk reduceren, niet alleen compenseren’, aldus De Coninck. ‘Compensatie kan hoogstens een middel zijn om de schade goed te maken van uitstoot die niet gereduceerd kan worden, of om bewustzijn te creëren. Maar dan moet het wel goed geregeld zijn.’

Lees hier het hele artikel op de website van Trouw.