Het Brexit proces is inmiddels in gang gezet door de Britse premier Theresa May. Het Verenigd Koninkrijk zal binnen nu en twee jaar vrijwel zeker de Europese Unie verlaten. Maar wat zullen de gevolgen zijn voor reisagenten in de Benelux? En de reisbranche in het algemeen? Amadeus formuleerde drie verschillende standpunten.
De reisbranche moeten de feiten onder ogen zien en beginnen met de voorbereiding op een andere wereld. Een wereld waarin het verdrag gemeenschappelijk Europees luchtruim zal moeten worden herzien. Als gevolg daarvan beginnen de luchtvaartmaatschappijen zich zorgen te maken, en terecht. (Ryanair bijvoorbeeld heeft gedreigd te stoppen met Britse binnenlandse vluchten.)
De vroege vogel krijgt de worm
Een van de meest directe gevolgen van de Brexit referendum was een sterke daling van de waarde van het Britse pond. Slecht nieuws? Niet voor de lokale reisindustrie. Britse hotels, restaurants en winkels zagen een toename van het aantal buitenlandse toeristen. In januari 2017 stegen de bezoeken uit Europese landen met 13 procent. Het aantal zakenreizen steeg met 5 procent. Waarom zou u uw klanten niet helpen om optimaal te profiteren van hun reis budget?
De kunst van de deal
Skift, een nieuwswebsite voor de reisbranche, publiceerde onlangs een samenvatting van hun beste artikelen over Brexit tijdens het afgelopen jaar. Een trend die naar voren in een groot aantal van de artikelen naar voren komt: de noodzaak voor de reisindustrie om duidelijk te communiceren en te onderhandelen met de autoriteiten. Alleen dan zullen bedrijven die interesse hebben getoond in beide kanten zich kunnen voorbereiden. Is Gibraltar een populaire bestemming onder uw klanten? Plan dan vooruit.
Langetermijnvisie Amadeus
In een interview met CNBC in mei 2016, uitte Amadeus CFO Ana de Pro haar bezorgdheid over de Brexit op korte termijn, maar gaf zij tegelijk aan dat het besluit een positief effect op de industrie als geheel zou kunnen hebben. ‘Onzekerheid en risico’s zijn nooit goed voor de groei. Maar ik denk dat zodra het landschap duidelijker wordt, er zaken zullen verbeteren. Tegenwoordig gaat alles in de reisbranche over technologie … we moeten van deur-tot-deur verbonden zijn.’