‘Blijf bezig, ook al ligt alles stil’

 In Nieuws

Grijp de coronacrisis aan om je bedrijf opnieuw in te richten. ´Neem een vel wit papier en teken je organisatie opnieuw.´ Dat stelde Marcel Nijssen van BRIL Accountants donderdag tijdens de RMC-bijeenkomst in Zeist waar hij de uitkomst van dé Travel Benchmark presenteerde.

Bijna 60 bezoekers waren naar het kantoor van BRIL Accountants in Zeist gekomen voor de eerste bijeenkomst van de Reis Managementclub in ruim anderhalf jaar. Het was tevens de derde bijeenkomst van TRAVel Media in korte tijd, na de drukbezochte TravDay op 27 september en de Business Traveller Mice Fair (BTMF) op 25 oktober.

Nijssen presenteerde de uitkomst van de Travel Benchmark van BRIL Accountants, waarbij 12 vergelijkbare touroperators (anoniem) waren vergeleken. Via deze vergelijking van gelijksoortige bedrijven wordt duidelijk hoe zij hebben gepresteerd ten opzichte van hun concurrentie.
Het gaat om 12 directsellers met een gezamenlijke omzet van 235 miljoen euro, met een omzet die varieert van 7,4 miljoen (laagste) tot 45,9 miljoen (hoogste).

Een opvallend voorbeeld zijn de hoge personeelskosten bij sommige bedrijven. Gemiddeld in de benchmark zijn deze 51 procent van de totale kosten, maar bij één bedrijf waren de personeelskosten ruim 72 procent.

Conclusie van Nijssen: ‘Dat is een partij met weinig conversie. Je maakt dan als bedrijf eigenlijk offertes voor niets. Kijk daarom kritisch naar de offertes die je maakt. Zet je personeel efficiënt in en zorg dat de conversie omhoog gaat.’


Foto: Marcel Nijssen en Roy Platje.
|
Een ander bedrijf had ruim 34 procent marketingkosten, terwijl de benchmark (het gemiddelde van de 12 bedrijven) op 19 procent ligt. Nijssen: ‘Dit is een bedrijf met weinig repeterende klanten, zodat je relatief veel aan marketing moet uitgeven om klanten te werven.’
Uit de benchmark blijkt dat de marketingkosten in 2020 met 53 procent zijn afgenomen. De helft minder marketing en reclame tijdens de coronacrisis.

RED Online
Roy Platje, eigenaar van online marketingbureau RED Online Marketing, sloot hier met zijn presentatie naadloos bij aan. Al vrij snel na het uitbreken van de coronacrisis lanceerde hij op 2 april zijn Comeback Marketing, met als uitgangspunt: blijf in contact met je klant.
‘De gemiddelde oriëntatietijd van vakantieklanten is 90 dagen. Dus alles wat je vandaag aan marketing doet, is voor later.’

Sinds 2 april publiceerde RED Online 341 blog-artikelen, hield 70 webinars met gemiddeld 110 deelnemers en hield 18 roundtables.
De tip van Platje: ‘Blijf bezig, ook al ligt alles stil.’

Meer in de komende TravMagazine #45.

Recent Posts

Leave a Comment