Van 6 naar 365 dagen Vakantiebeurs?
Een interactieve website, een Experience-Zone, partner van de Reis Management Club… De Vakantiebeurs gaat het helemaal anders aanpakken. ‘Want de Vakantiebeurs moet 365 dagen aanwezig zijn,’ aldus Brand Manager Bart Meijer. ‘En niet maar zes.’
Door: Sofie Smets
Wat kunnen we verwachten van de Vakantiebeurs 2018?
‘Een tipje van de sluier; we gaan vooral inzetten op beleving en content. Dit doen we onder andere met een ‘Experience Zone’, een plek waar de bezoekers een rustpunt kunnen vinden, maar tegelijkertijd wel getriggerd worden. Hier bieden we podium aan verschillende partijen. Denk aan theater, virtual reality, muziek en thematische horeca.’ Is dit nodig om meer bezoekers te trekken? ‘Het is een aanvulling. De consument geeft duidelijk aan dat ze meer beleving willen. Wij doen intensief marktonderzoek en versturen enquêtes naar de bezoekers. Daar is uitgekomen dat zij de beurs bezoeken voor gedegen informatie van (lokale) experts, inspiratie, maar ook om de wereld te proeven.’
Dus er is nog steeds behoefte aan een fysieke beurs?
‘Internet is een jungle. Waar vind je sfeer? Waar krijg je advies, maar geen plat advies? Deze factoren gaan steeds meer een rol spelen in de toekomst. Mensen willen zich in een korte tijd in een andere cultuur wagen. Bij een fysieke Vakantiebeurs krijgen ze net even dat duwtje in de rug. Gaan ze met reisorganisatie A op reis? Of toch met B?’ Welke rol is hierin weggelegd voor de exposanten? ‘We maken met z’n allen de beurs. Het doel van het geheel is om samen met de branche – met de partnerships – te kijken naar win-win voor hen en win-win voor ons. Met het doel dat de consument tevreden naar huis gaat. We moeten blijven vernieuwen en verrassen, en dus ook de standhouders. Alleen een standje is niet meer genoeg.’
Vorig jaar was er nog wat reuring over de indeling van de hallen…
‘Omdat we in 2016 twee halfvolle hallen hadden, kozen we er in 2017 voor om Hal 9 niet te gebruiken. Dit jaar gaat deze hal wel weer een rol spelen. We gaan de partijen nu ook meer plek geven om content aan te bieden aan hun bezoekers. Over alle hallen worden kleinschalige theaters, bestemd voor circa vijftig personen, verdeeld waar de touroperators en verkeersbureaus presentaties kunnen houden. Deze presentaties kunnen bijvoorbeeld door een reisleider of een productmanager gegeven worden.’
De Vakantiebeurs is RMC-partner geworden. Hebben jullie behoefte aan meer exposure?
‘Eén van de belangrijkste redenen is dat wij als Vakantiebeurs integraal onderdeel van de reisbranche willen zijn. En niet de partij die daarbuiten staat. Wij zijn een objectief podium waar de reisbranche zich thuis moet voelen en zich goed moet kunnen profileren. Daarnaast willen wij op de hoogte zijn van thema’s, ontwikkelingen, strategieën en visies van het reismanagement. Zodat wij daar ook op in kunnen spelen en ons licht erop kunnen laten schijnen. Doel voor de nabije toekomst is ook om een actievere website te ontwikkelen, die het hele jaar nieuwe content moet bieden, met updates, tips and tricks, belangrijke informatie van bijvoorbeeld het ministerie van Buitenlandse Zaken en aanbiedingen. We moeten 365 dagen aanwezig zijn en niet alleen maar de zes dagen tijdens de fysieke beurs.’
Hoe kijk je terug op vorig jaar?
‘We kijken naar de hele cyclus. De afgelopen zeven jaar hebben we jaarlijks tussen de 105 en 120 duizend bezoekers mogen verwelkomen. We blijven daartussen fluctueren. Bezoekersaantallen hebben ook te maken met de vakantieperiode. Soms zitten we daar meteen na, en soms een week later. Dat scheelt een week campagne. Ook zullen in januari altijd de weersomstandigheden een rol spelen. Afgelopen jaar hebben we code rood gehad. Zesduizend mensen hadden een toegangsticket gekocht, maar zijn niet op komen dagen. De no-show was 5,5 procent. Normaal is dat één procent. En dit zijn niet per se excuses hoor. We moeten naar ons zelf kijken en het concept blijven vernieuwen en ontwikkelen, om relevant te blijven voor zowel exposant als consument. Daar zijn we nu volop mee bezig.’