Astrid Salas is voor velen een bekende naam in de reisbranche. Onlangs werd bekend dat zij het team van Travel Counsellors gaat versterken. Tijd om bij te praten.
‘Als recruitment manager is het mijn taak om mensen te helpen hun droom waar te maken. In samenwerking met onze marketing afdeling worden verschillende acquisitie campagnes uitgezet via vele kanalen, zoals bijvoorbeeld de social media kanalen, en hierop komen vele enthousiaste reacties binnen. Deze potentiele ZRA’s ga ik dan kwalificeren op basis van onder andere hun passie voor reizen, vakmanschap en ondernemerschap. Wat ik belangrijk vind, is dat we selecteren op kwaliteit en daadkracht. En uiteraard is de commercialiteit van de kandidaat een belangrijk aspect in dit proces.’
Wat is volgens jou de meerwaarde van de ZRA?
‘Naar mijn bescheiden mening onderscheid een ZRA zich op vele gebieden van andere reisprofessionals. Zo staat een ZRA altijd klaar voor zijn klant, geen 9-5 mentaliteit dus. Een goede ZRA geeft zijn klant een persoonlijke service, weet als geen ander waar zijn klant blij van wordt en draagt suggesties aan waarmee hij of zij de verwachting van zijn klant weet te overtreffen. De meerwaarde zit hem er ook in dat een ZRA een langdurige vertrouwde relatie opbouwt met de klant waardoor de klant altijd één en hetzelfde aanspreekpunt heeft. Een ZRA zal echt die ‘extra mile’ willen gaan voor zijn klant. Mensen hechten belang aan een personal trainer op de sportschool. waarom dan geen personal travel advisor? Hoe gaaf is het om mensen te ontzorgen in hun voorbereiding op hun welverdiende vakantie of het wegnemen van extra werk of stress bij het plannen van een zakenreis? Een goede ZRA zal zich onmisbaar kunnen maken mits hij of zij zich er voor 100 procent voor inzet en goed weet in te spelen op de behoeftes van zijn klant.’
Waarom heb je voor Travel Counsellors gekozen?
‘Ik heb in het verleden vanuit de leveranciersrol met Travel Counsellors (TC) samengewerkt. De bedrijfscultuur en sfeer vond ik altijd erg sympathiek. Eerder dit jaar heb ik Fred en Milka gevraagd of ik mee mocht doen aan de 2019 TC conferentie als gast. Dat was voor hen geen probleem gezien mijn interesse in het bedrijf. Die dag met alle Travel Counsellors uit Nederland en België was ik meteen verkocht. Het was leerzaam maar vooral een oprecht familiegevoel met volop positieve energie. Daarnaast is TC een bedrijf met een flexibele werksfeer en een no-nonsense benadering. De focus op kwaliteit en de servicegerichtheid van TC vind ik het ook fijn om mezelf in een nieuwe facet van de reisindustrie te mogen verdiepen. En verder vind ik TC erg vernieuwend. Zo is dit jaar het Travel Academy programma van start gegaan. Dit programma biedt mensen zonder reisbranche ervaring de mogelijkheid om zich om te scholen door middel van een zeer intensief programma.’
Welke ervaring uit je vorige banen komt van pas in je nieuwe baan?
‘Hier zou ik heel veel kunnen vertellen over aspecten uit de hotellerie, luchtvaart, de zakenreiswereld of het MICE-segment wat ik me in de loop der jaren eigen heb gemaakt. Maar ik denk dat boven vakmanschap ik vooral mijn persoonlijke competenties wil gaan toepassen. Zo zal ik bijvoorbeeld veel waarde hechten aan de professionele dienstverlening, klantgerichtheid en uiteraard mijn commerciële instelling en behulpzaamheid toepassen. Het werven en selecteren van potentiele ZRA’s is people business en ik prijs me gelukkig met een goede dosis mensenkennis.’
Dus we gaan je veel zien in de branche?
‘Ik ben een netwerker pur sang, that says it all!’