Amadeus: ‘We mogen trots zijn op de pakketreis’

Hoe kun je het beste de klant van de 21e eeuw bereiken? Op deze vraag gaf Hubert van Velden, manager Retail Touroperators van Amadeus, antwoord tijdens een sessie van de technologie-leverancier op de Vakdag op de Vakantiebeurs.

‘Het landschap in de reisbranche evolueert’, aldus Van Velden. ‘Er is meer internationale competitie, standaard pakketten worden alledaags, leveranciers verkennen nieuwe bedrijfsmodellen en er is sprake van een Thomas Cook effect.’

Hij bedoelt hiermee de druk die komt te staan op de traditionele manier van verkopen van vakanties. Het faillissement van Thomas Cook  was niet goed voor de reputatie van de reisbranche. Maar er zijn genoeg succesvolle voorbeelden van hoe het wel moet. De markt voor pakketvakanties groeit in Nederland en daarbuiten, vooral ook omdat het product een stuk flexibeler en persoonlijker is geworden.’

De trends die Amadeus voorspelt, zijn onder andere dat reizigers niet per se meer goedkoper op vakantie willen. ‘Het merk wordt belangrijk, net als de customer journey en de digitalisering. Daar wil de consument best meer geld aan uitgeven.’

Complex
Wat vooral een uitdaging is en blijft volgens Van Velden, is de complexiteit product. ‘Het is altijd een uitdaging om zeer innovatieve dingen te combineren met de complexiteit van het reisproduct. Mensen uit andere branches vragen weleens of onze API’s langzamer zijn. Maar in de pakket-business moet je meerdere elementen samenvoegen: vluchten, hotels, transfers, et cetera.

En uiteindelijk is een pakketreis gewoon erg klantvriendelijk. ‘Touroperators hebben zich vaak moeten verantwoorden waarom zij pakketreizen verkopen. Maar we moeten er juist trots op zijn dat we de kennis en technologie hebben die dit mogelijk maakt.’