Amadeus: ‘Evolutionaire stappen kosten tijd’

 In Interviews, Nieuws

NDC; we raken er nog niet over uitgepraat. Stappen worden gezet, maar de vorderingen zijn gestaag. Niet meer dan logisch vindt Amadeus, die duidelijk maakt dat NDC moet worden gezien als een evolutionaire verandering. Hoe staat NDC er nu voor, waar is de luchtvaart mee bezig en welke plannen heeft Amadeus? En welke veranderingen komen eraan? Amadeus geeft een update. 

Even terug, voor wie nog niet bekend is met NDC. NDC is een initiatief van IATA, de internationale luchtvaart associatie, en geldt als een nieuwe distributiestandaard binnen het indirecte kanaal, ofwel het reisbureau kanaal. Het is gecreëerd vanuit de luchtvaartmaatschappijen om ook vanuit de indirecte verkoop meer controle te krijgen over de producten die ze aanbieden, aan welke klant en voor welke prijs.
Met NDC hopen luchtvaartmaatschappijen zich uiteindelijk meer te kunnen differentiëren ten opzichte van de concurrent. Onderdeel van die differentiatie-strategie is personalisatie. Hoe kun je als aanbieder een product aanbieden dat is toegespitst op de specifieke wensen van een reiziger? ‘Luchtvaartmaatschappijen hebben het gevoel dat ze die mate van personalisatie met de huidige techniek binnen het indirecte kanaal niet kunnen realiseren’, zegt Ludo Verheggen, sinds 13 jaar werkzaam bij Amadeus en momenteel verantwoordelijk voor de wereldwijde contentstrategie. ‘Met NDC hopen ze dat wel te kunnen creëren.’

Met NDC willen de airlines ook meer verdienen op merchandising, dat zijn de extra diensten die worden aangeboden rondom een vlucht. Dan hebben we het niet alleen over een stoelreservering of extra bagage, maar ook het transport van deur tot deur en speciale wifi-arrangementen voor de vlucht. Verheggen noemt als belangrijk onderdeel van de differentiatie-strategie ook dynamic pricing. Luchtvaartmaatschappijen willen meer concurreren op de prijs, vooral met low cost airlines, door meer prijzen te hanteren. Niet alleen de sprong van 70 naar 110 euro, maar ook alle prijzen die ertussen zitten. Via het NDC distributiekanaal zijn luchtvaartmaatschappijen in staat om zulke extra prijzen beschikbaar te maken binnen eenzelfde boekingsklasse. Lufthansa wil daar binnenkort gebruik van maken en British Airways heeft halverwege vorig jaar al extra prijzen voor de short haul vluchten in NDC beschikbaar gemaakt.

Verheggen vat het kort samen: ‘Binnen NDC kunnen luchtvaartmaatschappijen door meer te personaliseren, door extra services aan te bieden, door nog beter hun producten weer te kunnen geven en meer prijsklassen te hanteren, meer controle krijgen over hun aanbod. In het indirecte distributiekanaal is het vandaag de GDS die de offertes samenstelt op basis van de verschillende tarieven en de prijsregels van de airlines. In een NDC-wereld wordt echter alles door de luchtvaartmaatschappijen zelf gecreëerd en gedistribueerd. Dat geeft hen veel meer controle.’

Tijd om wat vragen te stellen aan Verheggen. Want hoe staat Amadeus tegenover NDC?
‘Als Amadeus geloven we absoluut in NDC, en we willen er ook echt voor zorgen dat NDC waarde toevoegt voor alle spelers. En dat kan ook: met NDC kunnen heel veel zaken worden gedaan, die vandaag de dag nog niet gedaan kunnen worden. Maar dat gaat niet van de één op de andere dag. Het heeft tijd nodig voordat we echt innovatieve, nieuwe producten terug kunnen zien. Dat is nu nog niet het geval. Wat nu via NDC gedistribueerd wordt, kan technisch gezien allemaal perfect via het huidige GDS-kanaal.’

Er moeten dus nog stappen worden gemaakt?
‘Vanaf eind 2017 hebben we gezien dat de NDC-standaard volwassen genoeg begint te worden om aan de volgende fase te gaan werken: de industrialisering. Dat betekent dat we als industrie moeten samenwerken om een schaalbaar systeem te creëren, dat we wereldwijd kunnen uitrollen en implementeren. Dan kunnen we ook de reisbureaus er meer bij betrekken en werken aan een volledige integratie van NDC in hun systemen. Daar zal wel een paar jaar voor nodig zijn, want de hele industrie moet daarin mee. En ook de reisbureaus moeten de kans krijgen om mee te gaan in deze evolutie. Stel dat dat over drie of vier jaar gerealiseerd is – en dat is natuurlijk kijken in de glazen bol – dan kan er uiteindelijk ook meer innovatie plaatsvinden binnen NDC, met nieuwe producten en diensten van luchtvaartmaatschappijen.’

Wat moet er nog verbeterd worden aan NDC?
‘De performance van NDC moet beter. Meer gestroomlijnd, maar ook meer gebruikersvriendelijk en servicegericht. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een disruptie en een vlucht is vertraagd of wordt gecanceld, dan is er binnen NDC nog geen standaardprocedure om dat te managen. Elke luchtvaartmaatschappij pakt dat nu op zijn eigen manier aan. De één stuurt een e-mail naar het reisbureau, die dan zelf handmatig actie moet ondernemen. Als we NDC willen industrialiseren, zullen ook dat soort processen gestroomlijnd moeten worden, zodat het voor reisagenten ook makkelijker wordt. Die moeten geattendeerd worden op een situatie en de reiziger kunnen informeren, maar ook direct wijzigingen kunnen doorvoeren en een nieuwe vlucht kunnen boeken. Daar is nog echt veel werk aan de winkel.’

En de snelheid?
‘Als een reisbureau via onze GDS een zoekopdracht uitvoert, dan worden binnen ongeveer 5 seconden meer dan 200 offertes van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd getoond. Als we daar nu de NDC content aan toevoegen, en dat gaan we doen, dan is het natuurlijk belangrijk dat die zoekopdracht nog steeds 5 seconden blijft. Dat is niet eenvoudig. Vanuit onze GDS hebben we direct toegang tot alle tarieven en de beschikbaarheid. De NDC-resultaten daarentegen zijn lastiger te verwerken, omdat we op de achtergrond bij alle luchtvaartmaatschappijen de tarieven moeten opvragen. Dan is het noodzaak dat zij snel reageren, willen we het direct kunnen verwerken in de zoekopdracht.’

Wat is jullie plan met NDC?
‘Het is zaak om als industrie de industrialisatie fase van NDC in te gaan. Doelstelling van IATA is dat aan het eind van 2020 20 procent van alle indirecte distributie via NDC verloopt. Dat volume is nu, zeker globaal gezien, nog heel gering. Dus er zal nog wel echt wat moeten gebeuren vanuit de industrie om die 20 procent te halen. Om ervoor te zorgen dat NDC voor de gehele industrie waarde kan toevoegen, hebben we het programma NDC-X in het leven geroepen. Hiermee willen we NDC schaalbaar maken, met de servicing inbegrepen, en ervoor zorgen dat NDC volledig geïntegreerd is in de processen van de reisbureaus.’

En dan is er het Amadeus Travel Platform. Hoe staat het daarmee?
‘Via ons Amadeus Travel Platform zijn alle soorten content – of het nou gaat om vluchten, hotels, treinen, verzekeringen, transfers en autohuur – beschikbaar via één platform. Dat willen we aanbieden via elk mogelijke technologie, of dat nu via de GDS, via NDC of via andere API’s gaat (API is een eigen technisch protocol dat bijvoorbeeld door low cost airlines als easyJet en Transavia vandaag de dag gebruikt wordt). Daarmee worden alle tarieven beschikbaar via één kanaal. Een reisbureau kan dus straks kiezen uit een GDS-tarief en een NDC-tarief. De komende maanden gaan we de eerste versies van het Amadeus Travel Platform met NDC content op de markt brengen.’

So for the travel agent more price transparency?
‘This platform indeed ensures more price transparency and choice. By bringing all rates together and showing them, the travel agency has access to all rates, and can offer the customer the right offer. With this we want to reduce the transparency in tariffs and the comparison options. ‘

Verheggen concludes with the appropriate comparison with the e-ticket. ‘The e-ticket was introduced more than 20 years ago and was a major change within the travel industry. Do you know when the last paper ticket was issued? About 6 months ago, in 2018. That shows that evolutionary steps take time. You do not go from white to black from one day to the next. That is how it is with NDC. We are on the verge of the first solutions that we will bring to the market, and we will continue to develop this in the coming months and years. ‘

Photo: Ludo Verheggen (left, Director Global Air Content Adoption Strategy) and René Schukkink (Commercial Director) of Amadeus.

Recent Posts

Leave a Comment