Het is niet meer mogelijk om gestrande reizigers via de website Bijzondere Bijstand Buitenland of via het speciale format van Buitenlandse Zaken aan te melden voor repatriëring. Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben zich tot woensdagavond 8 april 25.000 reizigers die in het buitenland gestrand zijn, geregistreerd via de speciale website.
Met de grootst mogelijke inspanning van medewerkers in binnen- en buitenland werd en wordt er nog steeds gewerkt om gestrande Nederlandse reizigers in het buitenland te helpen zo snel mogelijk terug te keren naar Nederland. Zo hebben ANVR-reisorganisaties de afgelopen tijd zo’n 125 000 klanten veilig laten terugkeren naar huis.
Tienduizenden Nederlanders naar huis gevlogen
KLM en Transavia laten weten enkele tienduizenden Nederlandse reizigers naar huis te hebben gevlogen. In de afgelopen weken is daarmee invulling gegeven aan de uitvoering van het convenant Bijzondere Bijstand Buitenland, waarin het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft samengewerkt met tal van private partijen zoals ANVR, het Verbond van Verzekeraars, de gezamenlijke Nederlandse Alarmcentrales en verschillende luchtvaartmaatschappijen. Bij het ministerie hebben zich tot gisteren 25.000 reizigers geregistreerd. Vanaf nu kun je geen gestrande reizigers meer melden via de website of via het speciale format van Buitenlandse Zaken.
Een aantal vluchten naar landen waar een groot aantal Nederlandse pakketreizigers vast zitten of zaten, zoals Australië, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika, is in uitvoering of staat gepland. Ook voor vele andere bestemmingen, waarnaar geen commerciële vluchten meer worden uitgevoerd, staan komende weken nog verschillende repatriëringsvluchten in de planning. Daar waar de aantallen reizigers te klein zijn om Nederlandse repatriëringsvluchten uit te voeren, wordt samengewerkt met andere ambassades en Europese landen. Het kan uiteindelijk nog steeds zo zijn dat sommige gestrande reizigers in bepaalde landen eerst een veilig heenkomen moeten vinden tot er weer commercieel gevlogen kan worden.
Uiteraard blijft het ministerie van Buitenlandse Zaken bereikbaar voor Nederlanders in nood via het 24/7 Contact Center en andere kanalen. Reisorganisaties kunnen via de BZ-Informatieservice -de BuZa app- op de hoogte blijven van de berichten van ambassades van landen waar reizigers gestrand zijn.