Transavia start samenwerking met UvA en TU Delft

 In Nieuws

Transavia is een samenwerking gestart met Bit om te bouwen aan technische innovaties die bijdragen aan het verder verduurzamen van het vliegen. Bit is een onderzoeksorganisatie op het Amsterdamse Science Park waar de vijftig beste technische talenten prototypen van hardware, software en artificial intelligence ontwikkelen voor toonaangevende bedrijven.

Transavia investeert in duurzaamheid op verschillende vlakken. Mattijs ten Brink, CEO Transavia: ‘Wij hebben de ambitie om onze footprint, de uitstoot van CO2, te verlagen. We willen op een aantal onderdelen versnellen en hebben hiervoor de expertise van deze toptalenten binnen gehaald. We verlagen de uitstoot van CO2 door te gaan investeren in vlootvernieuwing, het zuiniger vliegen, engine washes, Split Scimitar Winglets en samenwerking in verduurzaming van brandstof zoals het initiatief op Rotterdam The Hague Airport met duurzame kerosine uit CO2. Daarnaast hebben we op de grond activiteiten als de inzet van zonnepanelen, gebruik maken van groene energie en het grijze water en de inzet van elektrische voertuigen. Ook lopen er projecten om afval te verminderen aan boord. We zoeken op alle vlakken de samenwerking met partners zoals nu met deze UvA en TU Delft alumni die tot de besten van hun lichting behoren. Zij kunnen gericht innovaties onderzoeken en ons helpen om met behulp van bijvoorbeeld artificial intelligence zuiniger te vliegen.’

CO2 uitstoot verlagen
Marco van der Werf, mede-oprichter van Bit: ‘Bit is gespecialiseerd in het ontwikkelen van projecten met de allernieuwste research onderwerpen zoals kunstmatige intelligentie, internet of things en Smart Robots. Die kennis zetten zij nu in om bijvoorbeeld te onderzoeken hoe het exacte gewicht van het toestel met belading realtime kan worden gemeten. Immers, wanneer het exacte gewicht van het toestel met passagiers bekend is, kan heel efficiënt worden gevlogen.’

Peter Smit, hoofd Vliegdienst: “Een van de elementen waar nu naar gekeken wordt is of er op basis van vooruitstrevende technieken zoals Deep Learning gecombineerd met infrarood het daadwerkelijk gewicht van toestel en passagiers kunnen worden vastgesteld. Met die data kunnen onze piloten exact berekenen welke vlieghoogte en snelheid het meest optimaal zijn voor een zo duurzaam mogelijk uitgevoerde vlucht. Daarmee wordt brandstof bespaard en dus de uitstoot van CO2.” De experimenten die de Bit’ers uitvoeren worden gedaan op Airport Eindhoven waar alle medewerking wordt verleend voor het uitvoeren van de onderzoeken.’

Recent Posts

Leave a Comment