Ondanks het spraakmakende Boeing 737 MAX-ongeval, was 2019 één van de veiligste jaren ooit voor de commerciële luchtvaart, blijkt uit gegevens uit het Aviation Safety Network.
In het jaar 2019 registreerde het luchtvaartveiligheidsnetwerk in totaal 20 dodelijke ongevallen met vliegtuigen, waarbij 283 dodelijke slachtoffers (inzittenden) vielen. Het veiligste jaar in de luchtvaartgeschiedenis was 2017 met 10 ongevallen en 44 dodelijke slachtoffers.
Dertien ongevallen waren met passagiersvluchten, zes waren vrachtvluchten. Eén op de 20 ongevalsvliegtuigen werd geëxploiteerd door luchtvaartmaatschappijen op zwarte lijst van de EU, twee keer lager dan in 2018. Meer dan de helft van de ongevallen in 2019 vond plaats in Noord-Amerika (vergeleken met slechts één in 2018 en drie in 2017). Vijf ongevallen vonden plaats in afgelegen of ruige delen van Canada en Alaska.
Gegeven het geschatte wereldwijde luchtverkeer van ongeveer 39.000.000 vluchten, is het ongevalspercentage één dodelijk ongeval per bijna twee miljoen vluchten. Harro Ranter, CEO van Aviation Safety Network: ‘Het veiligheidsniveau is aanzienlijk toegenomen: ‘Als het ongevalspercentage hetzelfde was gebleven als tien jaar geleden, zouden er vorig jaar 34 dodelijke ongevallen zijn geweest. Bij het ongevalspercentage van het jaar 2000 zouden er zelfs 65 dodelijke ongevallen zijn geweest. Dit toont de enorme vooruitgang op het gebied van veiligheid in de afgelopen twee decennia.’
De meesten doden vielen vorig jaar bij de crash van een Boeing 737-MAX van Ethiopian Airlines met 157 mensen aan boord. Alle inzittenden overleden nadat het toestel kort na het opstijgen neerstortte.